أمير عيد يعتذر للجمهور بسبب لفظ "بنات شمال"

عمر خليل

اعتذر الفنان أمير عيد، مغني فرقة “كاريوكي”، عن استخدامه لفظ “بنات شمال”، خلال تعليقه على أسباب انتشار ظاهرة التحرش في مصر وكيفية مواجهتها، بعد سؤال أحد متابعيه عن وجهة نظره. 

نرشح لك: للمرة الثانية.. هاشتاج على تويتر لملاحقة متهم بالاغتصاب

قال أمير عبر حسابه الرسمي بموقع التدوينات القصيرة “تويتر”: “مواقع كتير منزلة الخبر ده على أنه جديد وإن دي وجهة نظري لحل مشكلة التحرش في ظل الحراك الحالي تجاه المشكلة، أنا فعلا كتبت الكلام ده بس من 6 سنين على سؤال (أسك) كما هو واضح وكنت متعود دايما أهزر مع الناس في ردودي بس ده ميمنعش أني ميصحش أكتب (بنات شمال) وبناء عليه أرجو قبول اعتذاري”.

تابع: “في نفس الوقت مش عاوز أكون منافق أو بدعي المثالية الواحد كان بيستخدم في حياته الحقيقية وسط الهزار والأصدقاء كلام كتير متخلف وأفكاري نفسها كان في منها كتير مبحبوش، ولكن اجتهدت وما زلت بجتهد إني أكون إنسان أحسن وأدرك العيوب والمشاكل.. اللي هي كتير بالمناسبة”.

يشار إلي أن أمير عيد، كان قد رد على سؤال أحد متابعيه عن التحرش، قائلا: “الحل إننا نعمل عقوبة قانونية بالسجن 15 سنة للمتحرش ونجيب بنات شمال كتير ونخليهم يشتغلوا مع الشرطة، ونسيبهم في الشارع واللي يتحرش بيهم يتشد متصور صوت وصورة ومع أول واحد هياخدوا هو حكم.. باقي الشعب هيبص في الأرض”.