رأي مريم نعوم في الدورة الثانية من مهرجان الجونة

محمد جمال

أبدت الكاتبة مريم نعوم، رأيها في النسخة الثانية من مهرجان الجونة السينمائي، وذلك عبر حسابها على موقع التواصل “فيس بوك”، قائلة: “بعد الهنا بسنة، المهرجان له وجهين أو نسميهم فترتين، فترة صباحية محورها الأفلام والندوات والمحاضرات، وفترة مسائية محورها الـRed Carpet والفساتين والحفلات”.

أضافت “نعوم”: “الحقيقة إن الاثنين بيكملوا صورة المهرجان، بالوجه الصباحي لوحده المهرجان مش هيلاقي الاهتمام الإعلامي الكافي ولا نفس درجة المتابعة على السوشيال ميديا، وبالوجه المسائي هيبقى مهرجان أزياء مش سينما”.

أعربت مريم عن إعجابها بالأفلام التي شاركت في المهرجان، قائلة: “في كذا فيلم عايزة أقف عندهم، مش لأنها الأفضل لكن لأنها تجارب تستحق التأمل، والترتيب هنا بترتيب مشاهدتي ليهم مش بترتيب الأفضلية، لأن البوست أصلًا مش عن أفضلياتي من الأفلام اللي شوفتها”.

نرشح لك: أمينة خليل ترد على منتقدي إطلالتها في ختام “الجونة السينمائي”

قالت “نعوم” عن فيلم “يوم الدين”: “حقيقي أول مرة يمثل، وطفل أعتقد إنّه أول مرة يمثل، الاثنين دول شالوا الفيلم ووصلوا كل المشاعر اللي تحملها الشخصيات، برضو عندي بعض الملاحظات على بعض المشاهد واختيار بعض الممثلين، لكن الحقيقة أغلب الملاحظات لا تخص البطلين لكن تخص شخصيات أخرى في الفيلم”.

أما عن رأيها في فيلم The Guilty، تساءلت مريم: “إزاي السيناريو والإخراج ممكن يحبسوا البطل في أوضة؟!، ويحبسوا أنفاسك معاه وتفضل متابعه بيتكلم في التليفون لمدة ساعة ونص، وتبقى حاسس إنك شايف اللي بيحصل عند الطرف الآخر من الاتصال من غير ما تشوفه بسبب شريط الصوت”.

تابعت مريم عن الفيلم السوري “الآباء والأبناء”: “التجربة تستحق التأمل برضو، قد نتفق معاه أيديولوجيًا في ما عرضه أو نختلف، لكن تظل التجربة مميزة بما فيها من مفاجآت حصلت للشخصية الرئيسية نقلت الفيلم من مسار لمسار آخر”.

أما عن رأيها في الفيلم النرويجي “U- July 22″، قالت مريم: “فيلم 90% منه لقطة واحدة، زمنها هو نفس زمن حادث إرهابي حقيقي (من اليمين المتطرف)، ده معناها ممثلين حافظين مشهد طوله حوالي 70 دقيقة، حافظين الحوار والـmise en scène والحركة المعقدة جدًا، مع الوضع في الاعتبار إن البطلة ممثلة مسرح أول مرة تمثل للسينما”، وأكملت: “كم الإخلاص للتجربة واضح جدًا، بصرف النظر عن إن مستوى الفيلم فنيًا فيه مشاكل، لكن الإخلاص للتجربة مبهر”.

لخصت “نعوم” رأيها في الأفلام إجمالًا، قائلة: “المشترك بالنسبالي في الأربع أفلام دي، واللي استوقفني حقيقي، مش نابع من تقييم عالي لمستواهم الفني، ولا مدى إعجابي أو حبي ليهم، المشترك واللي استوقفني هو إخلاص مخرجي الأفلام دي ومؤلفيها لشكل التجربة اللي قرروا يخوضوها”.

أتمّت مريم منشورها، بإبداء رأيها في مخرجي الأفلام، قائلة: “مجوش في النص قالوا هنغيّر عشان الفيلم يعجب ناس أكتر، اختاروا شكل للحكي وأخلصوا ليه للنهاية، ونشد تحت كلمة (أخلصوا) عشرات الخطوط”.

كانت فعاليات النسخة الثانية من مهرجان الجونة السينمائي، اختُتمت في 28 سبتمبر الماضي، بحضور عدد كبير من الشخصيات العامة ونجوم الفن المصريين والعرب والأجانب.

قناة بيراميدز: 9 نجوم عالميين في 9 أسابيع بث

قناة بيراميدز: 9 نجوم عالميين في 9 أسابيع بث

قناة بيراميدز: 9 نجوم عالميين في 9 أسابيع بث #صوت_الميديا

Posted by ‎إعلام دوت أورج – e3lam.org‎ on Wednesday, October 3, 2018