السيسي: "الفاسد اللي هيقرب من كرسي الرئاسة يحذر مني" - E3lam.Com

حظر الرئيس عبد الفتاح السيسي أي فاسد يفكر في أن يجلس على كرسي الرئاسة، قائلًا: “اللي هيقرب من الفاسدين يحذر مني”، لافتًا إلى أنه لا يحجر على اختيارات المصريين في الانتخابات الرئاسية، لكنه لن يسمح بأن يجلس فاسد على ذلك الكرسي خلفًا له.

نرشح لك: السيسي: “كنت بحضر السفرة مع أهل بيتي”

أضاف “السيسي” خلال جلسة “اسأل الرئيس”، اليوم الجمعة، ضمن فعاليات اليوم الثالث والأخير من مؤتمر “حكاية وطن”، أنه إذا علم أن أحد المرشحين فاسد أو لص، لن يسمح له بأن يصبح رئيسًا لمصر، مضيفًا: “ده كان ربنا يحاسبني، مش أنتوا اللي هاتحاسبوني، أسكت على ده إزاي”، مردفًا: “لن أسمح لهم بالاقتراب من الكرسي ده”.

أردف قائلًا: “أناس أفاضل تختاروا منهم ماشي، ربنا يوفقهم، لكن غير كده لا”، متابعًا: “أرجو أني ماكنش تجاوزت بكلامي ده، لكن ده من خوفي على مصر”.

في سياق متصل، طالب الرئيس عبد الفتاح السيسي المواطنين بأن يشاركوا في الانتخابات الرئاسية المنتظرة في مارس المقبل، مشددًا: “هل انتوا موافقين تدوا صوتكم لأي حد؟ لا تعطوا صوتكم لأي حد يا مصريين إلا لو كان يستحق أن يتولى أمركم”.

تابع: “أوعوا تكونوا متصورين أني بتعامل معاكم على أني رئيس! أنا بقولكم لا غيروا الفكرة دي، أنا إنسان زيكم قولتولي تعالى خد بالك مننا وقلتلكم حاضر”، مردفًا: “وأنا بقولكم مصر تستحق منكم تتعبوا عشانها”، متسائلًا: “هل مصر متستحقش منك يا مصري أنك تقعد أسبوع أو 10 أيام عشان تختار واحد ياخد باله منها؟ أو متستحقش منك يوم أو اتنين أو تلاتة تقف في الشارع عشانها؟.. وترجع تقول راحت ليه وضاعت ليه؟”