سبب تفكير علي جمعة في تقديم برنامج "نور الدين"

قال الدكتور علي جمعة، إنه رأى اهتمام علماء الاجتماع بدراسة تأثير مواقع التواصل الاجتماعي والإنترنت على الأطفال وكيفية تفكيرهم، لذلك أراد أن يقدم برنامج "نور الدين"، الذي يطرح فيه الأطفال أسئلة مختلفة ويجيب عليها.

قال "جمعة" خلال لقائه مع الإعلامي أسامة كمال في برنامج "مساء dmc" المذاع عبر شاشة "dmc": "لفت نظري اهتمام علماء الاجتماع بتأثير السوشيال ميديا والنت، على العقلية وكيفية التفكير".

نرشح لك: علي جمعة: تعامل مع أطفال "نور الدين" كـ"جد"

أشار: "في اصطدامي مع الأولاد لقيت أن هو مش راضي يسمعني ومش راضي يقول لي هو بيفكر في إيه وعامل على وشه ماسك يمنعني أعرف هو غضبان ولا راضي وعامل حجاب بينه وبيني".

أوضح: "كانت الفكرة نلف من ورا الحجاب ده، ونشوف هو زعلان ليه، أو هما بيقولوا له إيه يخلوه زعلان؟ لقيت أنهم بيقولوا له إحنا عايزين نتخلص من السلطة، لأننا أحرار وولدنا أحرار وكل إنسان يعيش نفسه، وأبوك وأمك عملوا لك إساءة، في مفاهيم بتتكون في الطفولة بتخليه على هذه الهيئة".

أردف: " من هنا فكرت إننا لو في اقتحام لهذا العالم وعقلية الأطفال بهدوء ووضوح وصبر ومناقشة مفتوحة، يا تقنعني يا اقنعك، إذا كنا إحنا قعدنا نقول لنفسنا إننا متمكنين ونستطيع أن نجيب على أي سؤال، فالتحدي الحقيقي هو ده".