رشوان توفيق: عمري ما قدمت تنازلات أخلاقية

تحدث الفنان رشوان توفيق عن مشواره الفني وكواليس من حياته الشخصية، مؤكدا أنه متعلق بالله سبحانه وتعالى ويرى أن أهم شيء في هذه الحياة هي الإخلاص لله في كل عمل.

قال "رشوان" خلال حواره مع المذيعة مي البحيري في حلقة اليوم من برنامج "كلام ما بينا" المذاع عبر شاشة "صدى البلد"، إنه لم يقدم أي تنازلات أخلاقية طوال حياته، موضحا: "أنا متعلق بالله سبحانه وتعالى مفيش حاجة بتيجي بالساهل، علينا أن نعمل بإخلاص وإيمان".

نرشح لك: انضمام أعضاء جدد للجنة تحكيم "شارك تانك مصر"

أضاف: "أنا في حياتي كلها والله عمري ما عملت حاجة دون إخلاص، وأنا بشتغل مع منتج كنت أذاكر كويس عشان أوفر ماله ومعملتش تنازلات أخلاقية في حياتي بفضل الله".

استكمل: "أنا مش عارف أوفي للرحمن عاطفة ورحمته بيا وبقعد أكلم ربنا وأقوله اديني العزم اللي مكنش عند أبويا أدم.. ومن عليا بشكر سيدنا نوح عليه السلام، طمعان في ربنا يا رب يجعلنا من عباده المخلصين".

تابع: "شوفت سيدنا عيسى عليه السلام في المنام.. من فرحتي كلمت بنتي وقولت لها شوفت سيدنا المسيح، بس مش شوفت وشه، بليل نمت وشوفت وشه في الرؤية".

وفي سياق متصل، أشار "رشوان" إلى أنه قدم أكثر من 300 عمل فني، إضافة إلى حضوره حفل افتتاح التلفزيون يوم 23 يوليو سنة 1960 مع الفنانين عزت العلايلي وأحمد توفيق.

وأوضح: "توليت وظيفة مدير استوديو في التلفزيون في بداية مشواري الفني، ثم شاء الله أن أشارك في مسابقة مذيعين وأنجح فيها وتدربت على يدي أستاذة سميرة الكيلاني".