بعد تطوعها مع الهلال الأحمر.. ليلى زاهر: القضية الفلسطينية قضيتنا

شاركت الفنانة ليلى أحمد زاهر في حملة التطوع لتعبئة الطعام والمستلزمات الطبية، التابعة للهلال الأحمر المصري، برفقة شقيقتها ملك، وذلك لمساعدة أهالي فلسطين.

كتبت "زاهر" عبر حسابها الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي وتبادل الصور "إنستجرام": "احنا مش بس بندعم القضية لأن القضية الفلسطينية هى أصلًا قضيتنا، عشان كده النهاردة كنا في الهلال الأحمر المصري كمتطوعين في تعبئة الطعام والمستلزمات الطبية لأخواننا في فلسطين".

تابعت أن سبب اختيارها للهلال الأحمر المصري هو تواصله المباشر مع الهلال الأحمر الفلسطيني، لمعرفة كافة احتياجاتهم وإيصالهت لهم، موضحة: "واختارنا الهلال الأحمر عشان هو اللي على تواصل مباشرة مع الهلال الأحمر الفلسطيني، وبيعرفوا إيه هى احتياجاتهم بالضبط ويوفرها طبعًا عن طريق تبرعاتكم".

أكملت: "والحقيقة أن في معلومات كتير اوي ومهمة عن الهلال الأحمر مكناش نعرفها، زي أنهم بقالهم 100 سنة وهما دايمًا على أهبة الاستعداد لأي مشكلة أو خطر في البلد أو خارج حدود البلد، زي اللي بيحصل مع أخواتنا في غزة، وأنهم عندهم أكتر من 30 ألف متطوع.

ووجهت رسالة لمُتابعيها في نهاية المنشور، بالمشاركة مع الهلال الأحمر المصري سواء بالتطوع أو التبرع، موضحة: "هما حابين يوصلوا ليكم من خلالنا أن هما فاتحين باب التبرع والتطوع فأي وقت، فماتنسوش تتبرعوا باللي تقدروا عليه لمساعدة أخواتنا في غزة، عشان دي أقل حاجة نقدر نقدمها لهم في الوقت ده، وربنا يصبرهم وينصرهم يارب".