رسالة الرئيس "السيسي" لخريجي أكاديمية الشرطة

وجه الرئيس عبد الفتاح السيسي، التهنئة لخريجي أكاديمية الشرطة حيث قال: "أقدم التهنئة والتحية لأسر أبنائنا الخريجين النهاردة ومش بس الخريجين الحقيقة وأيضا أبنائنا الموجودين ضمن طلبة وطالبات الكلية".

أضاف الرئيس "السيسي" خلال كلمته في حفل تخرج دفعة جديدة من أكاديمية الشرطة دفعة 2023: "بتمنى لكم التوفيق وبهنيكم.. بدأت مهمتكم بعد تخرجكم، وبعد ما تحصلتم على ما يلزم من تدريب وعلوم تؤهلكم لأداء مهمتكم بشكل مناسب وبشكل يسعدنا كلنا".

أضاف الرئيس السيسي خلال احتفالية تخريج دفعة جديدة من طلبة كلية الشرطة: "زي ما بقول النهاردة بنخرج طلبة وطالبات من خريجي الليسانس معاهم الدبلومة والماجستير.. وده معناه إن احنا بنطور في أداء ومستوى التأهيل العلمي بالإضافة إلى التأهيل البدني ..المهم إنكم هتتعاملوا مع مواطني مصر سواء مواطنين عاديين أو حتي المواطنين اللى بيخرجوا عن السياق.. المهم جدا إن احنا نلتزم وننفذ ونحترم دولة القانون والمعايير التي تعلمتوها في الكلية مع كل الناس.. وفى النهاية فيه قانون بيحكمنا جميعا .. بتمنى لكم التوفيق".

فيما وجه التحية لأسر الشهداء، حيث قال: "مهم أيضا أني أنا دايما نقدم التحية لكل أسر شهدائنا شهداء مصر.. كل التحية والتقدير والاحترام لكم.. وعاوز أقولكم كلنا فى الدنيا.. ناس بتيجى وتذهب لها ما لها وعليها ما عليها.. إلا الشهيد بتفضل الذكرى عطرة من أجل التضحية للوطن.. وحرصت في كل حفلات التخرج للجيش والشرطة أن نسبة من أسر الشهداء تبقى حاضرة معنا تقديرا واعتزازا وامتنانا لما قدموه لنا".

تابع: "بقول لهم النهاردة يعنى احنا يؤلمنا جدا سقوط كل شهيد أو أى شهيد في مصر.. سواء من الجيش أو الشرطة أو المواطنين العاديين.. عزاءنا كلنا أن ده كان تمن مش بسيط علشان الوطن ده فيه 105 ملايين عايشين بفضل الله وتضحيات شهداء مصر.. وكل مرة بقول الكلام ده علشان أذكر نفسي وأذكر الشعب المصري بالتضحية الكبيرة دي مفيش أغلى من النفس اللى بتقدمه الأسرة المصرية من أجل وطن عظيم".