لحياة أفضل.. 10 نصائح من رضوى الشربيني للسيدات

قدمت الإعلامية رضوى الشربيني مجموعة من النصائح للسيدات، من أجل جعل حياتهن تسير بشكل أفضل وأكثر سعادة.

قالت "الشربيني" خلال حلقة برنامج "هي وبس" المذاع عبر شاشة "cbc سفرة"، إن أول خطوة في طريق الإنسان للسعادة ولحياة أفضل هي علاقته بالله سبحانه وتعالى، موضحة: "علاقتك بربنا، مش بالصلاة والصوم والعبادات فقط، ولكن العلاقة الروحانية اللي تخليكي تشوفي مهما كان اللي حصل أكيد وراه خير، وتخليكي متاكدة أن ربنا هيحلها".

أضافت الخطوة الثانية تكمن في وجود مصدر للدخل، مضيفة: "الفلوس مهمة، وطول ما جيبك فيه فلوس وعندك رصيد في البنك، فأنتي نفسيا هتبقي مستريحة"، مؤكدة أن الخطوة الثالثة هي علاقة الفرد بأسرته، مشيرة: "علاقتك بأهلك؛ أبوكي وأمك، الواحد مهما أختلف معاهم في الأول والآخر، ده السند ودي الظهر، والحب غير المشروط، علاقتك بيهم من أهم الحاجات اللي تخليك إنسان جديد كل يوم".

تابعت أن الخطوة الرابعة تتلخص في البعد عن الرجالة السامة، مؤكدة: "كل ما أخف الرجالة (التوكسيك) في حياتي اللي مضايقني ومهبطني.. هكون إنسان جديد وسعيد".

استكملت أنه إلى جانب الخطوات السابقة يجب الاهتمام بممارسة الرياضة والتغذية السليمة، موضحة: "الرياضة بتطلعي فيها الطاقة السلبية وبتخليكي واقفة قدام المرايا مبسوطة، وده بينعكس على ثقتك بنفسك.. وكل ما بنقلل السكر البشرة بتبان أصغر سنا.. فنفسيتك تكون أحسن".

أوضحت أن التغيير يلزمه وجود الانشغال في الحياة اليومية من خلال وضع جدول زمني يشتمل على مجموعة من المهام التي من المفترض القيام بها مثل زيارة الأهل والأصدقاء وتربية الأبناء والعمل وغيرهم، مؤكدة: "طول ما أنا مشغولة مش هحس بملل".

أضافت أن اختيار الدائرة المحيطة بالفرد أمر هام للغاية، موضحة: "مهم تختاري ناس إيجابية وبتقولك قد إيه أنتي حلوة وناجحة وشاطرة وكملي"، موضحة: "بلاش تفخيم الأشياء، اللي يجيب له وردة أشكريه عليها، بس متحسسهوش أنه جاب لك مشتل ورد.. لأن ده بيخلي اللي قدامك ما يقدمش لك حاجة بعد كده، لأنك بترضي بأي حاجة".

ووجهت رسالة للفتيات بعدم القبول بأقل الأشياء، لأنهم يتستحقن أفضل شيء، مشيرة إلى أهمية أن يكون للفتاة هدف في حياتها تسعى لتحقيقه مثل، تربية الأبناء، رعاية الآباء، العمل، الدراسة، وغيرهم.