خالد الجندي: الموت مش هيقرأ في بطاقتك إنك مسلم

فسر الشيخ خالد الجندي، قوله تعالى (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ)، بأن المسلم يكون بعمله، فالموت لن يقرأ البطاقة الشخصية أو شهادة الميلاد.

أضاف "الجندي" خلال حلقة اليوم من برنامج "لعلهم يفقهون" المذاع عبر شاشة "dmc": "زي لما أبوك يقول لك في ضيف جاي البيت كمان ساعة أوعى الضيف يجي يلاقيك نايم، أبوك عايزك تبقى جاهز لملاقاة الضيف، فكان القرآن بيقولها لك بنفس الطريقة، والموت هو الضيف".

أشار: "الموت مش هيقرأ في شهادة ميلادة أو بطاقتك إنك مسلم، الموت هيقرأ عملك، عملك عمل مسلمين ولا عمل فجرة، ماينفعش واحد يطلع مخنث وتقول هذا الإسلام أو واحد بيتشبه بالنساء كل دي ظواهر تختلف عن ما يطلب من المسلم".

أوضح: "المسلم سلوكه يدل عليه، لو أنت جاي من كوكب المريخ ونزلت الأرض وسمعت أن في مسلموالدنيا فيها 8 مليار، فهديك تعليمات تعرف المسلم إزاي، إذا كان طريقتك أو سلوكك غير المسلم عايز الكائن ده يتعرف عليك إزاي، اعتبر الموت كائن فضائي جايلك".

أردف: "الزلزال جه قش 2000 واحد، كل له رزقه في طريقة الموت، احساس ده غير ده، الموت لما يجي لنا احساسنا هيكون مختلف، فالموت له مذاق فقد قال تعالى (كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ)، في واحد هيدوق الموت زي العلقم وواحد هيدوقه ري العسل".