مريم الخشت: تبني الحيوانات لا يقارن بتبني البني آدمين

تحدثت الفنانة مريم الخشت عن علاقتها بالحيوانات، مؤكدة على حبها الشديد لهم وتعاطفها معهم، مشيرة إلى أنها تربي كلبا و3 قطط في منزلها.

قالت "الخشت" خلال حوارها مع "gossips" المذاع عبر منصة "يوتيوب"، إن الأشخاص الذين اعتادوا إيذاء الحيوانات يفعلون ذلك لرغبتهم في قهر كائن ضعيف، وهو أمر نابع من القهر الذي تعرضوا له من أسرهم أو في طفولتهم أو حتى في محيط عملهم.

أضافت: "أقرب القريبين مني كلبتي "شيلسي".. واللي بيأذي الحيوانات لمجرد الأذى ده بيكون بسبب قمع معين في بيته أوطفولته أو في شغله، فبيبقى حاسس أنه محتاج حاجة أضعف منه يدوس عليها عشان يستريح، والخوف من حيوانات الشارع نفس الكلام".

تابعت: "كتير أوي تلاقي أهالي تقول (أوعى الكلب هيعضك)، أنت كده بتخلق بعبع مش موجود، كتير من الحاجات اللى الأهالي بتمنعها بتبقى لأنهم مش عايزين يتعاملوا مع توابع الموقف ده".

وعند سؤالها عن تصريح البعض أن تربية البني آدمين أفضل من تربية الحيوانات، قالت: "ماشي، لو تقدر تنقذ بني آدم وتعيشه أكرم حياة.. لأن الميزانية اللي أنت هتنقذ بيها حياة كلب أو قطة مش هي اللي تقدر تنقذ بيها حياة بني آدم".

استكملت: "أنت هتضطر تعلمه وتشغله وتجوزه في يوم من الأيام، لكن أكرم حياة للحيوان أنه عايش في بيتك أكل شارب بس.. لو ربنا فاتح عليك أنك تعيش شخص حياة كريمة أعمل كده".


يذكر أن الفنانة مريم الخشت شاركت بمسلسل "عملة نادرة" في الموسم الرمضاني 2023.

مسلسل “عملة نادرة” من بطولة الفنانة نيللي كريم والفنانة جومانا مراد، والفنان جمال سليمان والفنان أحمد عيد، والفنان محمد لطفي، والفنانة فريدة سيف النصر، والفنانة مريم الخشت، ومن إخراج ماندو العدل، وتأليف مدحت العدل، وإنتاج العدل جروب، ويتكون المسلسل من 30 حلقة.