بسبب الواقع الافتراضي.. مدرس بفنون جميلة: دلوقتي نقدر ندهن الهوا دوكو

قال د. أحمد عبد الفتاح، مدرس مساعد بكلية الفنون الجميلة بالأقصر، إنه يعمل كفنان واقع افتراضي بجانب الشق الأكاديمي، مفسرا طبيعة العمل في الواقع الافتراضي.

أضاف "عبد الفتاح" خلال حواره مع الإعلامي هشام عاصي في حلقة اليوم من برنامج "صباحك مصري" المذاع عبر شاشة "mbc مصر"، أن الواقع الافتراضي والذكاء الصطناعي بينهما فارق ولكن كلاهما مكملان لبعضهما البعض.

تابع: "الواقع الافتراضي أداة، إحنا كمصريين اتكلمنا عنها زمان لما كنا بنقول (إحنا اللي رشينا الهواء دوكو).. ودلوقت نقدر نرش الهواء ونرسم عليه ونستخدم وسيط الهواء ونقدر نحط عليه أعمالنا".

استكمل: "وكمصورين ونحاتين نستخدم أدوات زي الأدوات الحقيقية.. بدخل جوه البرنامج وبحاكي الواقع نفسه، دي أداة جديدة لنظرية المحاكاة وأن أقدر أعمل عالم تاني بواقع مختلف وبنفس أدواته وبزيادة عليه حاجات تانية".

أشار إلى أن الذكاء الاصطناعي مكملا للواقع الافتراضي الذي يحتاج إلى أدوات كي يمكن تشغيله والتعامل مع "الأفاتار" والأشكال المختلفة وأشباه البني آدمين.

أكد أن وفقا لتجربته في هذا المجال فأن مخرجات هذا المجال تختلف وفقا للخامة المستخدمة، موضحا: "لو عملت تمثال وطبعته بحجر زي ما هو موجود في الحقيقة مش هيبقى مختلف، الاختلاف لو أنا زودت عليه قدرات مش هتبقى موجودة في الواقع زي الأدوات المضيئة"

أوضح: "العمل ده أقدر أدخل جوه النضارة وأتجول وألمس وأشوف العمل الفني واتفاعل معاه وأبقى جزء منه".