شاهد.. تأثر محمد وكريم محمود عبد العزيز خلال تكريم اسم والدهم

أُقيمت الدورة الثانية من مهرجان القاهرة للدراما، مساء الخميس بحضور الفنان يحيى الفخرانى رئيس المهرجان الشرفي، والفنان أشرف زكي نقيب المهن التمثيلية، والفنانة إلهام شاهين عضو لجنة التحكيم.

تحمل النسخة الثانية من المهرجان عنوان “60 سنة دراما”، وتُقام بشكل استثنائي في مدينة العلمين.

نرشح لك: قائمة جوائز الدراما المصرية لعام 2023 من مهرجان القاهرة للدراما

وشهد المهرجان تكريم اسم الفنان الراحل محمود عبد العزيز عن مشواره الفني الحافل بالأعمال المميزة، وتسلم التكريم أبناءه الفنان محمد محمود عبد العزيز والفنان كريم محمود عبد العزيز.

تأثر الثنائي خلال تسلمهما الجائزة، وقال محمد محمود عبد العزيز: “دايما عندي حالة مع أبويا غريبة شوية، وببقى مش قادر أتكلم.. يسعدني جدا أنه ما زال موجود، ويمكن ده السر فأني موجود وعارف أعيش، إني عارف أنه لسه موجود”.

تابع: “من الحاجات اللي أسعدتني وده كان تحدي بالنسبة أول ما بدأت أنتج إني كنت خايف يوم ما أنتج لأبويا أسحب من رصيده وسعدت لما شوفت في الفيديو مسلسل (جبل الحلال) و(باب الخلق)، وأني قدرت أقدم لأبويا حاجة تعيش في تاريخه وتعيش في بلدي وأقدر أساعد بلدي”.

أضاف: “الجايزة دي بهديها لبلدي مصر.. مصر حلوة أوي حبوها جدا ودي وصية أبويا ليا”.

فيما قال كريم محمود عبد العزيز: “بشكر كل القائمين على المهرجان، و60 سنة دراما، أعتقد أبويا له منهم معظم السنين دي.. ويا رب نفضل محافظين على اسمه وتاريخه ونرفع اسمه”.

استقبلت مدينة العلمين بشكل استثنائي النسخة الثانية لمهرجان القاهرة للدراما، على هامش فعاليات مهرجان العلمين المقام بالمدينة.