رمضان عبد المعز للمطلقين: لا تنسوا الفضل بينكم

وجه الشيخ رمضان عبد المعز، مجموعة من النصائح إلى المطلقين، موضحا: “محتاجين نمر على كل مطلق ومطلقة.. نقولهم ولا تنسوا الفضل بينكم”.

قال “عبد المعز” خلال حلقة اليوم من برنامج “لعلهم يفقهون” المذاع عبر شاشة “dmc”، إنه لا يعرف الفضل لأهل الفضل إلا أهل الفضل، مستشهدا بقول رسول الله ﷺ: “من صنع إليكم معروفا فكافئوه، فإن لم تجدوا ما تكافئونه فادعوا له حتى تروا أنكم قد كافأتموه”.

نرشح لك: دار الإفتاء توضح ما يجزئ فى الأضحية


أضاف أن القرآن أكد هذا المعنى في حالة الزواج ومن ثم الطلاق، مستشهدا بقول الله تعالى: “وَلَا تَنسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ”.

تابع: “إحنا محتاجين نمشي نمر على كل مطلق ومطلقة.. كل المطلقين نقابل كل واحد نقوله ولا تنسوا الفضل بينكم.. إنما نروح نُنشر غسيلنا في المحاكم ويا اللي مشوفتش شوف ويا رايح كتر من الفضايح”.

استكمل: “يا ناس حرام والله.. ربنا اللي قال كده دي مش قاعدة ومش حكمة قالها فلان الفلاني .. ده ربنا اللي بيقول “ولا تنسوا الفضل بينكم”.. ده أنتوا في يوم من الأيام كنتوا في منتهى السعادة أنتوا الاتنين كزوج وزوجة”.

أوضح أنه لا يحب الغدر بمن قدم لنا معروفا، مضيفا: “المروءة تقضي أن إحنا نعترف بفضل الآخرين.. واللي في يوم من الأيام قدم لي معروف منسهوش”.