أشرف زكي: لا أوافق على استجداء الفنانين العمل على السوشيال ميديا

أشرف زكي

علق الدكتور أشرف زكي على ظهور بعض الفنانين على مواقع التواصل الاجتماعي، وشكواهم من قلة الأعمال المعروضة عليهم. أشرف ذكي

قال “زكي” خلال لقائه مع الإعلامية رانيا هاشم في برنامج “بصراحة”، المذاع عبر شاشة “الحياة“: “لا أتفق أبدا مع شكاوى الفنانين من قلة العمل على السوشيال ميديا لأن ذلك سيجعل منها ظاهرة، وأنا لا أحب الرد لأن بعضها غير حقيقي.. من يريد أي طلب أو خدمة من الممكن أن يطلبها من النقابة مباشرة”.

نرشح لك: أكرم حسني: الهدف الأول من فني هو التسلية

أضاف: “عيب إني أطلع أعمل استجداء رخيص، لو فلان جابك في أربع مشاهد وشغلك.. طب واللي جاي؟ وفي ناس ماينفعش تطلع تتكلم أصلا بقولهم عيب، لأن ده لا يليق بينا ولا بكرامتنا”.

أردف: “بعض الناس اللي مش حبانا خدت ده وتاجرت بيه، وأنا راجل غيور على بلدي قبل مهنتي.. اللي عايز حاجة النقابة مش بتقول لحد لأ”.

في سياق منفصل، أشاد الفنان أشرف زكي، نقيب المهن التمثيلية بموهبة ابنته مريم زكي، وذلك بعد مشاركتها في مسلسل “ستهم”، مع والدتها الفنانة روجينا، في موسم رمضان 2023.

أوضح زكي في مداخلة هاتفية ببرنامج “القاهرة اليوم” مع إدوارد، أن ابنته تحب التمثيل، وموهوبة فيه، ونجاحها أو فشلها رهن تقبل الجمهور لها، قائلا: “هي حابة التمثيل جدا.. محدش بيتدخل فيه، ده شغلها وموهبتها.. مفيش حد دربها، وأنا شايف ردود الأفعال جيدة جدا”.

تابع: “المهنة دي مفيهاش واسطة، والكويس هيثبت نفسه، وأنا شايف إن مريم بنتي موهوبة.. وإن شاء الله ربنا هيوفقها، وجات لي إشادات من ناس كتير زي هنيدي وغيره بأدائها”.