أحمد بدير: لو قابلت أبو تريكة مش هسلم عليه

كشف الفنان أحمد بدير، عن رد فعله إذا قابل محمد أبو تريكة نجم منتخب مصر والنادي الأهلي السابق، في كأس العالم التي أقيمت سابقًا في دولة قطر قائلا: “مش هقول له حاجة علشان مش هقابله”.

وأضاف “بدير”، خلال لقائه ببرنامج “حبر سري”، المذاع على قناة “القاهرة والناس”، اليوم الأربعاء: “لو أنا داخل على مجموعة ولقيت أبو تريكة هقول السلام عليكم بس مش هسلم عليه مخصوص يعني مفتكرش”.

نرشح لك: أحمد بدير: عملت عمليات كثيرة دون علم أسرتي

وتابع: “أنا أهلاوي ومهاجمتش أبو تريكة قبل كده وأنا كنت بحبه جدا كلاعب وحضرت ماتشات منتخب مصر وكنت فرحان بانتصارات المنتخب، لكن بعد الأحداث الأخيرة واللي حصل واتقال.. أي حد ميحبش تراب مصر حتى لو أخويا محبوش”.

في سياق آخر، قال: “حاسس إن ربنا اداني أكتر مما كنت أحلم به، كان حلمي وطموحي إن يبقى في أفيش مسرحية وأنا آخر اسم بس اسمي موجود، دايما أبص للي تحتي وأقول ده أحسن مني في التمثيل بس شوف ربنا اداني أكتر منه وبحمد ربنا.. ارض بما قسمه الله لك تكن أغنى الناس، إنما مهما كان الإنسان معاه إن شالله مليارات وهو معندوش الرضا هيحس إنه فقير، أنا ناجح في الحتة بتاعتي”.

كما تحدث عن شائعات وفاته قائلًا: “شوفت شائعة وفاة أحمد بدير وأنا في المكتب.. الناس عماله تقولي أرجوك رد عليا .. سألت نفسي أنا صاحي ولا أيه؟ زوجتي رأت خبر وشائعات وفاتي، وهذه الشائعة أذتها بطريقة بشعة”، موضحا أن من يتداول الأخبار يستهينون بالموت، ويخفي على أسرته أي مرض له، حيث إنه أجرى عمليات كثيرة بدون أن تعرف أسرته، ويعاتبونه فيما بعد.

وعن زواجه من هياتم قال: “أنا مش قد هياتم.. الله يرحمها كانت زميلة محترمة وعملنا مع بعض مسرح.. ومفيش فنان خالي من الإشاعات”.

فيما تحدث عن أعماله متابعًا: 45 عمل أنا راضي عنهم الباقيين في ما بين الجيد والضعيف، يعني حوالي 10% من أعمالي، وكل عمل من اللي أنا راضي عنهم يساوي 50 عمل”.

وعن مكانة السيدات في حياته قال: “الست تشاركني في حياتي ماتمشيش حياتي.. أنا هقعد أغسل مواعين بقى وأكنس وامسح، مينفعش تفرض سيطرتها عليا، يبقى في تفاهم وتبادل”.