بعد تضامنها مع سعد لمجرد.. استبعاد بسمة بوسيل من "she can"

أعلنت اللجنة المنظمة لفعاليات “she can” استبعاد الفنانة بسمة بوسيل كمتحدثة، وذلك بسبب تضامنها مع الفنان سعد لمجرد في قضية اغتصابه فتاة فرنسية.

نشرت “she can” عبر الحساب الرسمي لها على موقع تبادل الصور والفيديوهات “إنستجرام”: “لم تعد she can تستضيف بسمة بوسيل كمتحدثة، وتنأى المنظمة بنفسها عن الاغتصاب بأي شكل من الأشكال، ولا يمكن تبرير العنف ضد المرأة أو التسامح معه، كما أننا كمنظمة نسوية ستظل دائما تدعم المرأة”.

نرشح لك: رغم الانتقادات.. بسمة بوسيل تواصل الدفاع عن سعد لمجرد

في نفس السياق كانت الفنانة بسمة بوسيل، قد ردت على الانتقادات التي وُجهت لها، ولكثير من الفنانين الذين دافعوا عن الفنان سعد لمجرد بشأن قضية اغتصابه فتاة فرنسية.

نشرت “بوسيل” عدة قصص قصيرة عبر حسابها على موقع تبادل الصور والفيديوهات “إنستجرام”: “مساء الخير ردا على سوء التفاهم اللي حدث بسبب آخر استوري مني، أنا أكيد ضد أي تحرش أو اغتصاب لأي سبب مهما كانت الظروف، ومقبلش على بناتي أو نفسي حاجة زي كده”.

أضافت: “أنا كنت بتكلم على قصة واحد وواحدة هي نفسها اعترفت إنها طلعت معاه للأوضة لوحدها، فالمفروض دي حاجة تنافي عاداتنا وتقاليدنا وشايفين الرجل مذنب والست لا عشان مغربي وعشان فعلا دائما فيه عنصرية ضد العرب في البلدان الأوروبية وأكيد القضاء هياخد مجراه”.

أكملت: “أنا بشجع البنات وكل الستات بس بالعدل، وأنتي تقدري، أكيد تقدري تبقي مهنية أكثر وتدوري في أحداث القضية أكثر مش بس تلحقي الترند عشان تظهري، بس أهم حاجه من غير ما تحوري، وانسحابي كان بسبب إنني لا أتشرف بأن أكون جزء من برنامج لا يحترم حقوق الإنسان لأنه يحترم حقوق المرأة”.
أردفت: “وبالنسبة للأخت المحترمة اللي ربنا بعتهالي عشان تنور بصيرتي أحب أقولك إننا كمغاربة مش بندافع عنه وحتى لو مذنب لازم still يتحاكموا هما الاتنين محاكمة عادلة، و بعدين أنت مش ربنا عشان تمنعي عن حد رحمته، ارحمو من في الأرض يرحمكم من في السماء”

أوضحت: “بقينا في زمن الشماتة والتنمر والحكم على ناس فيها اللي مكفيها من ابتلاء فضيلة، وإنك تدعي لحد في مصيبة بإن ربنا يهون عليه وينزل عليه الرحمة بالشكل اللي طبعا ربنا شايفه عادل جریمة”.

في سياق متصل كانت محكمة الجنايات في باريس، قد قضت بسجن المغني المغربي سعد لمجرد 6 سنوات، بعد إدانته بالاعتداء الجنسي على شابة فرنسية عام 2016، حسبما أفادت فرانس برس.