تفاصيل مبادرة سائق “توكتوك” توصيل الأيتام لدروسهم بالمجان

مبادرة سائق توكتوك لتوصيل الأيتام
مصطفى إدريس

كشف عمرو بدوي، سائق التوكتوك صاحب مبادرة توصيل الأيتام لدروسهم بالمجان، أن السبب في تفكيره بالمبادرة هو أنه ولد يتيمًا ويشعر بمعاناة الأطفال الأيتام لافتًا إلى أن فعل الخير يعود على صاحبه بزيادة في رزقة.

أضاف “بدوي” في مداخلة هاتفية مع برنامج “8 الصبح” على قناة Dmc صباح اليوم الأحد، مع الإعلامية آية جمال الدين: “والدي متوفي من وأنا عندي سنة، والمعاناة اللي كنت بعانيها وأنا صغير، هي اللي خلتني أفكر إني أساعد الأطفال الأيتام، فأنا بحاول أساعد على قد ما قدر، ودي حاجة بسيطة نقدر نقدمها للأطفال الأيتام”.

وعن كيفية معرفته بالأطفال الأيتام في المنطقة قال ” بدوي”:في ناس أنا عارفهم، وناس هما اللي بيتواصل معايا عشان أوصل أولادهم. وناس بتشكرني وناس تانية بتساعدني لو أنا مش موجود باتصل بحد من زمايلي يروح يوصل الأطفال”.

نرشح لك: بعد مبادرة الفنانين الأتراك.. لميس الحديدي: أتمنى موقفا مماثلا من الفنانين العرب

 

وأكد أنه بعدما بدأ في توصيل الأيتام، قلده الكثير من سائقي التوكتوك في منطقته بالمعصرة، موضحًا: “كتير من اصحاب التوكوتك في المنطقة بدأوا يعملوا زيي، ويعلقوا يافطة التوصيل بالمجان للأيتام”.

وعن إذا ما كان توصيله للأطفال يسبب له خسارة ويؤثر على عمله قال: “عملي بالمجان لتوصيل الأطفال، ما بيأثرش على شغلي بالعكس، والله بيزيد، لما حد ييركب معايا منهم، عكس اليوم اللي محدش فيهم بيركب معايا، وأنا موصل الأطفال الأيتام ممكن يركب معايا زبون واتنين وتلاته كمان في مشوار واحد”.