صداقة استمرت 50 عاما.. عماد رشاد يتحدث متأثرا عن فاروق الفيشاوي

تحدث الفنان عماد رشاد عن علاقة الصداقة التي جمعته بالفنان الراحل فاروق الفيشاوي، موضحا أنها صداقة متينة امتدت لـ 50 عاما.

أضاف “الليثي” خلال لقاءه مع الإعلامي عمرو الليثي في برنامج “واحد من الناس” على شاشة الحياة، أنه هناك صداقة عمرها 50 عاما جمعته بالراحل، مضيفا: “فاروق ليه مكان في بيتي وأنا ليا مكان في بيته، لو الشهر 30 يوم يبقى هقابل فاروق 25 يوم”.

نرشح لك: صناع “وبينا ميعاد” يوجهون التحية لـ محمود رضا

ذكر متأثرا: “لما تكون جميع ذكرياتك مرتبطة بصديق، فعندما يرحل هذا الصديق، تصبح كمن فقد الذاكرة.. أنا حصلي ده، كل ذكرياتي معاه، فلما رحل، مش لاقي ذكريات، الذكريات لما تحكيها مع صاحبك بتتنفس وتعيش، لما رحل الذاكرة دي اتخنقت، أنا فقدت الذاكرة”.

استكمل: “كنت بشوفه أكتر من ولادي، فاروق الفيشاوي رمز للصديق الصح، الراجل الجدع، مش قادر أتخيل أنه مش موجود، يمكن بضحك على نفسي أقول إنه موجود علشان اقدر أكمل، لما كنا بندخل أي مكان بيوسعولنا كرسيين جنب بعض علشان عارفين إن لازم نقعد جنب بعض إحنا الاتنين”.

أردف أنه كان عندما يشعر بألم أو سعادة أول إنسان يجده بجانبه كان فاروق، مؤكدا: “فاروق الفيشاوي هو رمز الصديق الصح، روح واحدة في شخصين، والناس كلها كانت بتقول لم نرى قوة صداقة مثلك أنت وفاروق الفيشاوي، وتغيرت حياتي بالفعل بعد فراقه فلم أعد أرغب في الذهاب إلى الأماكن اللي كنا بنتقابل فيها، وكثير من الزملاء مثل إلهام شاهين قالت لي خلاص مر 3 سنوات وحاولوا يخرجوني لكن أنا حياتى أصبحت صعبة بعد رحيل صديق العمر”.

أشار: “أنا عمري ما روحت عزاء لوحدي أبدا كان دائما معايا فاروق والعزاء الوحيد الذي ذهبت اليه بدونه كان عزاءه”.

عماد رشادعماد رشاد