استشاري طب نفسي يوضح تأثير التيك توك على الأطفال

تحدث الدكتور إيهاب ماجد استشاري الطب النفسي وتعديل السلوك، تأثير التيك توك على المراهقين.

قال “ماجد” في حلقة اليوم ببرنامج “الستات ما يعرفوش يكدبوا” على قناة “CBC”: “لما الأولاد بيدخلوا على التيك توك إحنا مش بنقدر نمنعهم لكن لا بد من التحكم في الدوافع النفسية التي تجعلهم يدخلون مجتمع التيك توك، وينتج عنها إما انحراف فكري أو أي ما كان شكل الانحراف نتيجة لتعرضه لمحتوى هابط أو يتعرض لحياة شخصية أو دقيقة لأشخاص آخرين، فهنا أنا بقفل المحبس من عند المراهق وهو الدافع النفسي علشان لما يروح للفيديوهات دي ما تأثرش عليه”.

نرشح لك: مدربة طفولة: يجب تأهيل الطفل قبل الحضانة بـ6 أشهر

أضاف: “إزاي نتحكم في الدوافع النفسية عشان نخليهم يروحوا لمحتوى مفيد من السوشيال ميديا، هنا يجب أن نوجه كلمة للآباء والأولاد نقول لهم أفحسبتم أن ما خلقناكم عبثا وأنكم إلينا لا ترجعون. يعني ربنا يا ولاد الجسم بتاعكم ده أمانة، بجهازه العصبي بكل تكويناته، إحنا عارفين في فترة المراهقة في طبعهم الاندفاع والتحدي وما يسمى ساعات الابتزاز العاطفي أن إحنا ممكن نتحدى بعضينا فمن غير تفكير نقوم على طول نعمل الحاجة دي علشان أثبت أن أنا قدها وقدود”.

تابع: “على الأباء خلق مساحة حوار من سن تسعة، والتأكيد للطفل إن مشاهدة الفيديوهات القصيرة تؤثر على تركيزه ويجب على الأباء أن تكون أعينهم على ما سيشاهده الطفل من فيديوهات والتدقيق في محتواها”.