سوسن بدر: تريند "الست مش ملزمة" لا يستحق الجدال

تريند الست مش ملزمة

داليا محسن

كشفت الفنانة سوسن بدر، عن رأيها في تريند عدم إلزام المرأة بخدمة بيتها وإرضاع أولادها، موضحة أن الله خلق الزوجة قادرة على الحمل والإنجاب، وحضرها عاطفيا وعقليا ونفسيا وجسمانيا لكي تقوم بمهمة الإرضاع.

أشارت بدر، خلال لقائها مع الإعلامي عمرو الليثي مساء أمس في برنامج “واحد من الناس” المذاع على قناة “الحياة”، إلى أن كل كائن خلقه الله لدية مهمة في الحياة ليؤديها، قائلة: “ربنا يسر للست أنها تبقى قادرة على الحمل والإنجاب بكل المتاعب، وحضرها عاطفيا وعقليا ونفسيا وجسمانيا إنها تقوم بمهمة الأرضاع، في الوقت اللي زوجها بيسعى وبيشتغل”.

نرشح لك: هبة الأباصيري عن “الست مش ملزمة”: سيبوها بفطرتها السليمة


وأضافت أن الزوجة إذا اضطرت للعمل للمساهمة في المصاريف المنزلية مع زوجها تقوم بذلك، ولكن لا تنسى المهمة الأساسية التى خلقها الله من اجلها، مضيفة: “الأم لما بتحصلها ظروف صحية ومبتقدرش ترضع طفلها رضاعة طبيعية بتبقى زعلانة جدا، ومعتقدش أن الموضوع دا حالة المفروض أن احنا نجادل فيها أو نتكلم فيها، احنا بنتكلم في إيه!”.

موضحة :”لو واحدة من بناتي جت قالتلي الكلام دا هقولها لأ، مفيش الكلام دا عليكي مهمة اعمليها، ولو البيت محتاج جزء من مرتبك أو ابنك محتاجك تربيه هقولها اقعدي وعيشي على قد اللي معاكي، لأنك تربي النهاردة طفل بشكل صح وحقيقي وصحي أهم من أي انجاز خاص”.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by AlHayah TV Network (@alhayah1tv)


يشار إلى أن آخر أعمال سوسن بدر مسلسل “أبو العروسة 3” والذى عرض الشهور الأخيرة، وشارك في بطولة المسلسل كل من سيد رجب، مدحت صالح، خالد كمال، محمود حجازى، ولاء الشريف، وعدد كبير من الفنانين، إخراج هانى كمال.

تريند الست مش ملزمة
سوسن بدر: تريند “الست مش ملزمة” لا يستحق الجدال