عمرو أديب: ليه ماسبيرو يروح العاصمة الإدارية؟!

عمرو أديب: ليه ماسبيرو يروح العاصمة الإدارية؟!

علق الإعلامي عمرو أديب، على الأخبار المتداولة مؤخرا حول نقل مبنى الإذاعة والتلفزيون المصري ماسبيرو، إلى العاصمة الإدارية الجديدة، موضحا إنه إذا كانت هناك إمكانية لنقل استوديوهات ماسبيرو فلا مانع من نقلها.

أضاف “أديب” خلال حلقة اليوم من برنامج “الحكاية” المذاع عبر شاشة “mbc مصر” ويقدمه الإعلامي عمرو أديب، أن استوديوهات هئية الإذاعة البريطانية BBC تم نقلها أثناء الحرب العالمية الثانية، وتم بيع المبنى القديم منذ 10 سنوات بـ 200 مليون إسترليني، لافتا: “الـ BBC نقلوها، نقلوا المبنى كله، لو لقيت في دراسة الجدوى الفنية والاقتصادية إنك تنقل ماسبيرو انقله.. كل الناس على استحياء بتقول ماسبيرو يا جماعة حرام عليكوا”.

 

نرشح لك: BBC تجري تحقيقا عاجلًا حول اتهامات بالتنمر والاعتداءات الجنسية لأحد موظفيها

 

أشار: “قال لك امتدادا لماسبيرو على أساس أن ماسبيرو ناجح أوي، فياخد كمان مبنى في العاصمة الإدارية، يا تنقله يا تخليه زي ما هو علم وعلامة، أنا مش هتكلم لأني لما بتكلم بلاقي العاملين في المكان يقولوا أنت مش عارف، أنت مش شايف، مش عارف يعني إيه ماسبيرو؟”.

أردف: “أنت عايز تغير ولا عايزين نقعد على تابوهات، لو عايز تغير وماسبيرو ده اتحول لفندق جيد وله جدوى وجايب مليارات.. وليه يروح العاصمة الإدارية ما يجي مدينة الإنتاج، مدينة الإنتاج ضخمة تاخد مليون ماسبيرو”.