أحمد موسى عن طالبة المنصورة: كان ممكن تتلحق لو فيه ناس جدعة

انفعل الإعلامي أحمد موسى، خلال تعليقه على جريمة قتل طالبة المنصورة أمام أسوار الجامعة، أمس الاثنين، مطالبًا رجال الدين والأزهر ووزارة الأوقاف ودار الإفتاء بالانتفاض ضد هذه الجرائم الشنيعة.

وأضاف موسى، خلال تقديم برنامج “على مسئوليتي” المذاع عبر قناة صدى البلد: “ألحقوا يا جماعة البعض الموجود وسطينا يبرر جريمة قتل”، مؤكدًا أن عدم وجود الردع سيحدث مثل هذا “مرة واتنين وتلاتة وأربعة”.

نرشح لك: نهاد أبو القمصان عن طالبة المنصورة: الجامعة تعاملت بطريقة “مش أنا دي أختي منى”

وتسائل “موسى” هل جريمة الأمس لها مبرر؟، بتحريض القاتل على القتل، مؤكدًا أن هناك انفلات يُمثل مشكلة كبيرة تحتاج للمواجهة، مضيفًا: “فيه بلاد لا تسمح لأحد بالكلام اللي يتقال ده؛ أمال بنتكلم على الحرية؛ هي حرة فيه ربنا هيحاسب الكل؛ قعدت أسمع كلام لا يليق حتى لو كان على صفحة شخصية؛ ده كلام في منتهى الخطورة؛ وإحنا بنهد في مجتمع لما نلاقي حد بيساند القتلة بكلام تافه”.

أوضح أحمد موسى أنه لا يوجد مبرر لهذه الجريمة؛ مطالبًا المجتمع والمسئولين والقانون بالانتفاض؛ مؤكدًا أن قتل طالبة المنصورة نيرة أشرف يحتاج للردع من خلال عدالة ناجزة، مضيفًا: “الأمور بالشكل ده تعملنا مشكلة اجتماعية”.

أشار إلى أن مرتكب جريمة المنصورة قاتل، مستطردًا: “لو أختك اتعرضت لده هتعمل إيه؟، والناس واقفة تتفرج في الشارع، هو إحنا فين؟؛ أقسم بالله ما مستوعب اللي حصل ده؛ كان ممكن البنت دي تتلحق لو فيه ناس جدعة”.