الأخيرة

خالد الصاوي: رديت على سخرية الإخوان بطريقة خيرت الشاطر

شدوى ممدوح
خالد الصاوي
علق الفنان خالد الصاوي بطريقة ساخرة على الهجوم الذي تعرض له من قِبل اللجان الإليكترونية التابعة لجماعة الإخوان، وذلك بسبب تجسيده شخصية القيادي الإخواني خيرت الشاطر في مسلسل ”الاختيار 3”.

قال ”الصاوي” خلال حلوله ضيفا على برنامج “ستوديو 9090” مع الإعلامية فاطمة، على راديو 9090: ”لما قالولي إن الإخوان بيهاجموني، قولت مش عايز أعرف حاجة، وأنا عارف إنهم لجان إليكترونية، فسرحت شوية مع نفسي، وبروح الكاريكاتير اللي جوايا تخيلت المهندس خيرت الشاطر هو بيقرأ الكلام ده وبيرد عليه”.


أعرب ”الصاوي” عن حبه للناس، وتفاعله معهم، لافتا: ”أنا بحب الناس جدا، وده من زمان، حتى قبل ما يعرفوني، وفي جيلي ماكنش في التقنيات اللي تساعدني على التواصل مع الناس، وقعدت سنين بكتب وارمي في الدرج، وفين وفين لما نشرت حاجة، وكانت على حسابي وأخدت جوايز وقتها على كتاباتي”.

نرشح لك: كيف تم دمج مشاهد “الاختيار 3” الحقيقية والمسجلة؟ طارق علوش يكشف التفاصيل

 

أضاف: ”لما ظهرت السوشيال ميديا والمدونات غرقت الدنيا كتابة، وكنت مهتم أوي أوصل رسايل للناس عن حاجات تخص البلد، وكانت السوشيال ميديا جزء من حياتي، وكنت عايز أتفاعل مع الناس، بعد كده دخلت أحداث الثورة وده خلاني أغلط في طريقة معاملتي مع الناس، وأيه اللي المفروض أقوله وأيه اللي ما ينفعش يتقال فبطلت إني أطلع أشتبك في الحاجات دي”.

تابع ”الصاوي”: ”اللي يطلع يتكلم يا يقول حاجة كويسة، أو حاجة لطيفة تضحك لأن إحنا شعب بيحب الضحك، يا إما يسكت أحسن”.

أبطال الاختيار 3

مسلسل “الاختيار 3” بطولة الفنان أحمد السقا والفنان كريم عبد العزيز، والفنان أحمد عز، وينافس في السباق الرمضاني لعام 2022، من إخراج بيتر ميمي، وسيناريو هاني سرحان، وإنتاج سينرجي.

 

قصة الاختيار 3

تدور أحداث المسلسل في الفترة الحالية، ويتحدث عن بطولات رجال الشرطة والجيش المصري والمخابرات الوطنية والعسكرية، في الفترة من ثورة 30 يونيو وما تلاها، ومأخوذ من أحداث حقيقة، المسلسل من أعمال الشركة المتحدة للخدمات الإعلامية، وتشارك في السباق الرمضاني بـ 14 مسلسلًا.

الجزء الأول من المسلسل عُرض في رمضان 2020، ودارت أحداثه حول ملحمة “البرث” التي وقعت في عام 2017، وقدم الفنان أمير كرارة في الجزء الأول دور الشهيد أحمد منسي، بينما جسد دور الخائن هشام عشماوي، الفنان أحمد العوضي، الجزء الأول من إخراج بيتر ميمي وتأليف باهر دويدار وهو أيضا مؤلف مسلسل العائدون المذاع في شهر رمضان لهذا العام.

كاتب

إعلام دوت كوم صوت الميديا العربية

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock