هيثم سعيد يوضح سبب وصفه لحديث حسن شاكوش بالجهل

محمد هيثم

قال الفنان هيثم سعيد، إنه هاجم مطرب المهرجانات حسن شاكوش، ووصف حديثه بالجهل، إثر تصريحه الذي ذكر فيه “الفلاشة معقدة ناس كتير”.

أوضح “سعيد” خلال لقائه في برنامج “كلام الناس” مساء اليوم المذاع على شاشة “MBC مصر” وتقدمه الإعلامية ياسمين عز، أنه لا يقصد بالجهل، التعليم ولكن يقصد الثقافة، مشيرا إلى أن الجهل يعني أيضا تحدث الشخص عن شيء وهو ليس لديه علم به، موضحًا: “وقف الغناء بالفلاشة إحنا أول جيل اتخبط فيه، وأتذكر أن أكتر ناس بتغني بالفلاشة أنا وعسيلي وعطية والنقيب قال ممنوع الغناء على الفلاشة أو السي دي”.

نرشح لك: خطأ فني في تصميم مسلسل “كيد الحريم”

 

أضاف: “لما اتكلمت عن الموضوع مطلعتش هللت أنا قولت أستاذ هاني الناس دي شغالة ويُقنن الوضع بطريقة ما، لكن الفلاشة عقدت مين يا عسل، يعني ينفع المنتخب يقول أنا هلعب بالحارس ولعيب واحد بس عشان أنا أقدر طب اللاعبين الباقيين معاك”.

أوضح أن هناك فرق بأن يكون الشخص ناجحا أو أن يكون فقرة مثيرة، متابعا: “فقرة مثيرة يعني بتاعة وقتها وأنا مش متحامل عليهم ومش عايز اشتري عداوة حد، لكن مينفعش تبقى فقرة مثيرة، ناس كتير بتنجح وناس كتير لسه هتنجح لكن استخدام النجاح بشكل غير لائق، اشتم مطرب زميل على مسرح وجمهور”.

المخرج يسري نصرالله يتحدث عن “منورة بأهلها”