بسبب صورة مثيرة للجدل.. رسالة أسما شريف منير لـ منتقديها

أثارت خبيرة التجميل أسما شريف منير، الجدل بعد أن نشرت صورة -حذفتها لاحقا- ظهرت فيها بملابس لافتة للانتباه، مما عرضها للانتقاد اللاذع من قِبل متابعيها.

نشرت “منير” عبر حسابها الشخصي على موقع “إنستجرام” صورة لها، وعلقت عليها كاتبة: “بشكر الناس الذوق اللي بتحبني بجد وفهماني ومتابعني ويهمها مصلحتي وبتخاف عليا، زي ما بفيدكم انتوا بتفدوني بتعلم منكم وبتطور معكم”.

نرشح لك: النيابة تأمر بالتحقيق في واقعة إجبار طبيب لممرض على السجود لكلب

تابعت: “وأحب أقول لكل الناس اللي بتدخل في الواحد بشكل عنيف لو عرفتوني كويس هتعرفوا إني بتقبل النصيحة، لأنها في الآخر في مصلحتي، فبدل ما تغلطوا أو تصدروا أحكام جربوا تقولوا نصيحة بشكل لطيف الأول، مش يمكن تبقوا سبب في حاجة إيجابية حتي بدل ما تغلطوا انتوا كمان؟”.

أضافت: “كلنا بنغلط محدش فينا ملاك فلو كل واحد أولاً اشتغل على عيوبه وبعدين نصح اللي جنبه بشكل في ذوق واحترام حتى لو اللي قدامه غلطان أكيد الكل هنكسب كلنا، فكر قبل ما تهاجم حد، هتقبل الطريقة دي لو حد عملها معاك؟”.

استكملت: “طب هو انا أصلاً بنصح ولا انا بس بكّسر اللي قدامي! في ناس كانت بتهاجمني من الناحية الدينية رغم إنهم شتمني طب هل ده دينياً تمام؟ ولا كان أحسن إنك تنصح حد بشكل هادي محترم عشان حتى اكسب ثواب؟”.

اختتمت: “طب اللي اتكلم من الناحية الأخلاقية لما تعمل شير وتبهدل حد وتنتقده حتى لو غلطان! كده انت غيرت حاجة للأحسن! ولا خليت ناس أكتر تتجر إنها تدخل في المناقشة وتغلط؟!، بجد لو كل واحد مكبرش وسمعنا بعض وصلحنا من حال بعض وعرفنا إننا كلنا بشر ممكن نغلط ومكسرناش بعض أكيد حالنا هيكون أحسن.. عموماً كل يوم بنتعلم حاجة جديدة نستفيد منها، الغلط جزء من رحلتنا عشان نتعلم الصح”.

على صعيد آخر، ردت خبيرة التجميل أسما شريف منير، على الأنباء التي ترددت في الآونة الأخيرة، بأنها ارتبطت بالمصور الفوتوغرافي حسام أنتيكا، وذلك بعد نشرها عدة صور برفقته.

نشرت أسما صورا جمعتها بـ”أنتيكا”، وعلقت: “تنويه عشان الناس الظياطة اللطيفة، نقولها تاني ومرة أخيرة. أنتيكا أخويا الصغير بلاش تجويد.. أوعدكم لما ارتبط هعرفكم، أصلي أكيد هكون فرحانة ساعتها وهحب أنكم تفرحولي مش هخبي”.

يُذكر أن أسما شريف منير إعلامية وخبيرة تجميل، شاركت في تقديم برنامج “أنا وبنتي” مع والدها الفنان شريف منير، والذي حقق نجاحا كبيرا، فضلا عن تقديمها للعديد من المبادرات لدعم المرأة من خلال العديد من النصائح والمشاركات عبر مواقع التواصل الاجتماعي.