الأخيرة

هاني خليفة مشيدا بمخرج “لعبة نيوتن”: ورطّ المشاهد في مغامرة إنسانية

أشاد المخرج هاني خليفة بمخرج مسلسل “لعبة نيوتن” تامر محسن، وبالمسلسل ككل وبأداء الفنانين.

نشر “خليفة” عبر حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، وكتب: “تامر محسن في لعبة نيوتن، مش بس بيحافظ على نجاح بقى مرتبط باسمه في كل عمل، لا هو بيعمل شكل تاني للشغلانة غير السائد في المسلسلات عندنا (يمكن أقرب لنموذج صانع المشروع المتعارف عليه خارج الوطن العربي)، هو هنا مخرج مؤلف، له أسلوب ووجهة نظر فيما يحكيه”.

نرشح لك: حلم تحقق ومخاوف راودته.. أسامة الهادي يتحدث عن شامبا في “لعبة نيوتن”


تابع: “والجميل إنك ماتبقاش عارف ولا متوقع هايعمل إيه

بس الأكيد إنه هناك وعد متحقق دائماً بمغامرة إنسانية وفنية ما وهاتتورط فيها كمشاهد يعني هاتتورط هاتلاقي المشهد اللي يجيبك مشهد مني زكي وهي في جلسة تقييم الصحة النفسية.. وهي بتقول إحنا غير، إحنا لما بنحب حد بنقوله بموت فيك”.

استكمل: “مش بس مشهد مكتوب حلو ومتمثل حلو وكل حاجة لا ده بيخليني أفكر.. آه صح ده إحنا فعلا غير.. وأسئلة بقى.. طب هو ليه؟ طب مين أحسن؟.. وقابل بقى، ده منتهى الطموح في دور الفن أنه يخليك تفكر”.

أردف: “ممكن يكون المسلسل بيوترني كمشاهد أو بيستفزني أحيانا طريقة السرد أو اتخاذ الشخصيات لمسارات درامية معينة كواحد من اللي أيديهم في الشغلانة، ولكن يتلاعب بنا تامر محسن كمشاهدين وكمان باللي أيديهم في الشغلانة.. ويفاجئنا بإيقاع حكي.. لا تستطيع معه إلا أن تسلم له نفسك وييجي في حلقة النهاردة ويحطنا في مواقف غريبة مع الشخصيات (حتي وإن كنا متوقعين المسار) ولكن يغوص بينا تامر في عمق إحراج اللحظة وغرابة الطلب وتوقيته من فراج لمني وتايسون اللي مابيكملش السيجارة.. علشان بيفتكر حجم المشاعر اللي كانت موجودة وبتضيع منه حالاً، لا كلام كتير أوي يا تامإنسانية عالية منك
منتهى الإعجاب والاحترام و التقدير والله”.

تامر محسن
في لعبة نيوتن
مش بس بيحافظ علي نجاح بقي مرتبط باسمه في كل عمل
لا هو بيعمل شكل تاني للشغلانة غير السائد في…

Posted by Hani Khalifa on Tuesday, April 27, 2021

مسلسل لعبة نيوتن هو مسلسل تشويق رومانسي من بطولة النجمة المصرية منى زكي، محمد ممدوح ومحمد فراج ونخبة كبيرة من الممثلين المصريين، ومن إخراج تامر محسن.

تدور قصته حول امرأة متزوجة وهي تكافح لإنهاء زواجها وبدء حياة جديدة في الخارج، وقد تم تصوير العمل في أكثر من دولة إلى جانب مصر.

كاتب

إعلام دوت كوم صوت الميديا العربية

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock