سمير غانم يكشف تفاصيل زيجاته الثلاثة

هدير عبد المنعم

قال الفنان سمير غانم، إنه تزوج لأول مرة من امرأة صومالية تعرف عليها خلال الحفلات، مضيفا: “كنا بنعمل نمرة وهى قاعدة مع الجمهور، وكانت مجنونة بسمير غانم، وسمرا قوي كده لذيذة، وفضلنا متجوزين شهرين أو 3 تقريبا”.

ذكر “غانم” خلال برنامج “السيرة” المذاع على شاشة “dmc” وتقدمه الإعلامية وفاء الكيلاني، أن الزيجة الثانية كانت كوميدية.

نرشح لك:بعد الإشادة به.. أحمد حلمي لـ علي معلول: “يا رب دايما سعيد”

أوضح: “أنا كنت سهران عند ناس وروحت لقيت نفسي متجوز، هى ست عظيمة ربنا يديها الصحة، واحدة اتحدتها قالت لها لو هو بيحبك يتجوزك كبرتها في دماغها وكبرتها في دماغي، كنا أصحاب لكن مش لدرجة الجواز، المهم كلموا واحد جاب المأذون واتجوزنا الساعة 3ونص بليل، كملنا أسبوع واتطلقنا بس كان فيه تفاهم أن مش هينفع، أنا اتخدت خوانة”.

استكمل: “التالتة تابتة، دلال دي أسطورة لوحدها، هى اللي نجحت الجوازة، ست ما شاء الله عليها مخ وست بتعرف تخطط مظبوط، يعني مش فيه godfather دلال هى godmother، كنا بنعمل فيلم يارب ولد وكانت هى معانا في الفيلم ده، كان المخرج عامل فيها مقلب أن أنا مصاحب واحدة تانية كانت هتتجنن تعرف مين طول الفيلم، واحنا كنا لسه صحاب بس مش متجوزين”.

أردف أنها وقفت بجانبه عندما توفي شقيقه، وشعر أن هذه المرأة صعب الاستغناء عنها، مضيفا أنهما بعد ذلك تزوجا ثم أنجبا ابنتهما دنيا وأيمي.

تابع: “هى ما شاء الله عليها، جاية ريفية من الزقازيق وبنت ناس متواضعة جدا بس قمر، أنا كنت بعشق الشخصية القصيرة اللذيذة، وحصل بقى العلاقة طول مسرحية أهلا يا دكتور، وبعدين حذرتها قلت لها يا دلال أنا أكبر منك بـ 20 سنة، قالت لي لا ميهمكش، وفعلا طلع معاها حق”.

أشار إلى أنه اكتشف مع الوقت أن الله يحبه لأنه تزوج دلال لأنها من السيدات التي لها شخصية قوية، لدرجة أنه كان يسلمها كل المشكلات، مضيفا: “دلال أنا بأدين لها بالإدارة هى البيت كله بصراحة”.