لميس الحديدي عن حادثة طفل المعادي: "هتشوفوا البدع"

علقت الإعلامية لميس الحديدي، على تطورات التحقيقات في حادثة طفل المعادي الذي قاد سيارة وصدم أحد أفراد الشرطة.

قالت “الحديدي” في برنامجها “كلمة أخيرة” الذي تقدمه على قناة “ON”، مساء اليوم الأحد: “النيابة النهارده حققت وعرفت التفاصيل وأبو الولد طلع بايع العربية لحد من أصدقائه ويبدو أن الولد عارف الشخص اللي اشترى العربية وأنا مش عاوزة أقول سرق، عاوزة أكون حريصة في الكلام، هو أخد مفاتيح صاحب العربية من خلال ابنه ونزلوا في شوارع المعادي”.

نرشح لك: إخضاع الطفل المعتدي على فرد شرطة مرور للتأهيل النفسي

أضافت: “وظهر فيديو النهارده تاني النهارده بيستهزيء بشرطي آخر يقوله أنت واقف كده ليه بشكل فيه سطوة، وقرار النيابة بضرورة تقويم الطفل ومش عاوزة أقول علاجه لأنهم اكتشفوا أنه مدلل جدًا حيث قامت بتسليمه إلى أهله ويجب تقويمه”.

تابعت: “وأنا هنا عاوزة أتكلم عن السلوك مرة أخرى، إمبارح أنا قلت على الولد إنه عيل ناقص رباية والحقيقة إن هذه المشكلة يجب أن يدفع ثمنها والدا الطفل أباه وأمه لأنه مش عارف الفرق بين الكبير والصغير”.

أردفت: “حالة السلطوية اللي بيتكلم فيها في الفيديو واضح إنها موجودة في البيت أصلًا، الولد سرق العربية أولًا ثم تحدث مع ضابط الشرطة بسلطوية غير معهودة، وأنا أظن أن الأب والأم محتاجين يقفوا مع أنفسهم وقفة لأن الولد لو لم يُقوم سلوكه هيكبر وهيبقى أسوأ من كده، ده أنتوا هتشوفوا البدع شكل تاني”.

يذكر أن برنامج “كلمة أخيرة” تقديم الإعلامية لميس الحديدي ويذاع من السبت إلى الثلاثاء في تمام التاسعة على شاشة “ON”.