مها أحمد راثية شويكار: عمري ما هنسى نصايحك

رحلت الفنانة الكبيرة شويكار، صباح اليوم الجمعة، بعد إصابتها بانفجار في المرارة، دخلت على إثره المستشفى حتى وافتها المنية.

نرشح لك: شاهد.. الراحلة شويكار تشرح معنى اسمها


رثى عدد من الفنانين الفنانة الراحلة، من بينهم مها أحمد، التي نشرت عبر حسابها الشخصي على موقع “إنستجرام” صورة لشويكار وعلقت عليها بكلمات مؤثرة.

جاء نص ما كتبته كالآتي: “أسوأ خبر سمعته فحياتي وداعا يا أجمل وأحن وأعظم أسطورة فالوسط الفني أنتي أكيد عارفة قد ايه أنا بحبك وعمري ما هنسى حبك ليا ولمجدي، عمري ما هنسى نصايحك ليا وخوفك عليا عمري ما هنسى عتابك لينا لما نتأخر عليكي فالسؤال عمرى ماهنسى كلمتك اللي دايما كنتي بتقوليهالي ( مينفعش أبقى بحبكوا الحب ده كله وانتوا تكونوا مبتخبونيش أنا واثقه أنكوا بتحبوني)”.

تابعت: “أكيد بنحبك وعمرنا ما هننساكي يا أجمل نساء العالم يا ست الهوانم، متعزيش على اللي خلقك، بحبك هتوحشيني قوي إلى لقاء”.

View this post on Instagram

اسواء خبر سمعته فحياتى وداعا يااجمل واحن واعظم اسطوره فالوسط الفنى انتى اكيد عارفه قد ايه انا بحبك وعمرى ماهنسى حبك ليا ولمجدى عمرى ماهنسى نصايحك ليا وخوفك عليا عمرى ماهنسى عتابك لينا لما نتاخر عليكى فالسؤال عمرى ماهنسى كلمتك اللى دايما كنتى بتقوليهالى ( ماينفعش ابقى بحبكوا الحب ده كله وانتوا تكونوا مبتخبونيش انا واثقه انكوا بتحبونى) اكيد بنحبك وعمرنا ماهننساكى يااجمل نساء العالم ياست الهوانم .متعزيش على اللى خلقك. بحبك هتوحشينى قوى الى لقاء

A post shared by Maha Ahmed _ مها احمد (@mahaahmed_official) on

كانت نقابة المهن التمثيلية قد نعت الفنانة القديرة، التي رحلت عن عمر ناهز الـ82 عامًا.

ولدت شويكار إبراهيم، في 24 نوفمبر 1938 بالأسكندرية لعائلة تتكون من أب مصري الجنسية تركي الأصل وأم شركسية. تم اكتشافها في نادي سبورتنج في الإسكندرية، وعملت في أدوار تراجيدية، ثم اكتشفها المخرج فطين عبد الوهاب إذ وجد فيها موهبة فنية خاصة في مجال الكوميديا.

تزوجت شويكار من المحاسب حسن نافع، وبعد موته تزوجت الفنان فؤاد المهندس حيث قدما واحدا من أبرز الثنائيات في تاريخ السينما المصرية ثم انفصلا بعد ذلك، كما كانت قد تزوجت من مدحت يوسف.