"صورتك في الصالة".. هذا ما يفعله المصريون في الحجر المنزلي

مروة رفعت

استعان المصريون على ملل الحجر المنزلي الذي فرضه تفشي فيروس كورونا المستجد (كوفيد-19) بمشاركة بعض المنشورات على مواقع التواصل الاجتماعي لروابط كورسات أونلاين في المجالات المختلفة، وروابط أفلام ومسلسلات وغيرها.

أما جروب  “Traveller Experience” المهتم بمشاركة خبرات السفر على موقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك” اختار الترفيه على متابعيه بتدشين هاشتاج “صورتك في الصالة”، نظرا لتوقف حركة الطيران، وعدم وجود مشاركات للسفر.

ويشارك فيه رواد موقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك” من الرجال  بصور وفيديوهات بما يفعلوه في الحجر المنزلي، وهم يساعدون في أعمال المنزل سواء بالتنظيف أو إعداد الطعام.

الحاجَّة الصغيرة صاحبة التلفزيون وصاحبة الكلمة العليا فى البيت بقالها ٦ أيام بتفرجنى على كارتون ولسه .. الله يسامحك يا كورونا#صورتك_في_الصالة

Geplaatst door Abd Elazim Salah op Zondag 22 maart 2020

 

فراغ ليفل الوحش "اليوم الثاني" 😆#صورتك_في_البيت

Geplaatst door Ahmad Elsamman op Donderdag 26 maart 2020

 

تعديل بصراحه الكومنتات بتاعتكم هى اللى جميله جدا و مبهجه اكتر من الفيديو⁦ نفسه❤️⁩⁦❤️⁩ …المهندسين مينفعش يقعدوا فى البيت ابدااا … خطر على الكوكب😁😁ربنا يعدى الفتره دى على خير باذن الله، و نقدر نسافر تانى ⁦✈️⁩🤲……..Mohamed Hady#صورتك_فى_الصالة#فيديو_فى_الصالة 😁#work_from_home 🏡 😷

Geplaatst door Hady Ahmed op Zondag 22 maart 2020

 

فيما شارك البعض خبراتهم في تعلم ما باتوا يصنعونه في البيت “القعده ف البيت مش للفيس والالعاب وخلاص لا ممكن تفتح اليوتيوب وتتعلم حاجه جديده وتكتشف مواهبك المدفونة ونثبت ان الرجاله تقدر تعمل اي حاجه عادي حتي في المطبخ”، والنشاطات التي يفعلوها معهم.

 

القعده ف البيت مش للفيس والالعاب وخلاص لا ممكن تفتح اليوتيوب وتتعلم حاجه جديده وتكتشف مواهبك المدفونة ونثبت ان الرجاله تقدر تعمل اي حاجه عادي حتي في المطبخ 💪🤷🏻‍♂️#احنا_نقدر💪#صورتك_فالصالة#خليك_بالبيت#stayhome

Geplaatst door Mahmoud Mohamed op Woensdag 25 maart 2020

 

مسك الترمس بمية الورد، هايل يا بنات يوووه قصدي يا شباب#صورتك_وانت_في_الصالة #الكورونه_وسنينه

Geplaatst door Mostafa Darsh Hussein op Woensdag 25 maart 2020

 

وتفاعل بعض الأطباء مع الهاشتاج، بصورهم من بهو المستشفيات حيث لا يمكنهم التصوير في صالة منازلهم، لانهم في حالة عمل مستمر، وتفاعل معها المتابعون بالدعوات والدعم لهم في مهمتهم الثقيلة هذه الأيام.

Geplaatst door Radwa Gaber op Maandag 23 maart 2020

اسف مالقتش صالة ف قولت اتصور ف الرعاية 🤗🤗🤗#صورتك_في_الصالة

Geplaatst door Alaa Muhammed op Zaterdag 21 maart 2020

 

نرشح لك: 8 معلومات عن رواية “أمام العرش” التي يقرأها محمد صلاح حاليًا