مؤلف "ممالك النار" يُدافع عن "طومان باي"

دافع الكاتب محمد سليمان عبد المالك، عن “طومان باي” السلطان الأشرف أخر سلاطين المماليك في مصر، والذي قدم سيرته في مسلسل “ممالك النار”.

قال “عبد المالك” عبر حسابه على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”: “اللي يقولك طومان اي ما كانش مصري، قول له لا ده كان مصري أكتر مني ومنك، إحنا مصريين بالولادة والجنسية، إنما هو كان مصري بالقرار والاختيار”.

تابع: “طومان باي حب الناس وحبوه، انتماؤه كان لأرض مصر والعرب، فيه بنت مصرية جدعة على تويتر ردت على جهول بيقول عليه إنه شركسي، بمربع ابن عروس الشاعر الشعبي العبقري: من حبنا حبيناه وصار متاعنا متاعه، ومن كرهنا كرهناه يحرم علينا اتباعه”.

أضّاف: “اللي يقول لك إنه كان عبد بيحكم عبيد، قول له اتكلم عن نفسك، العبيد هما اللي الغيرة عمت قلوبهم قبل بصرهم، وبقوا حاقدين وناقمين، وإن الخطر عمره ما كان من طومان باي، لكن من خاير بك وجان بردي”.

أردف: “طومان باي الفارس، الزاهد، الولي، العاشق، الحالم، الأشرف أبو النصر اللي ما كسروش غير الخيانة، اللي مات واقف زي الرجالة ما بتموت، واللي رمى في الأرض بذرة الهوية القومية المصرية اللي كبرت وطرحت بعد مئات السنين من الظلام العثماني، ولسه بتطرح وهتطرح”.

استكمل: “طومان باي اللي اتظلم في التاريخ، وفي الدراما، جه أخيرًا الوقت بعد ٥٠٠ سنة من استشهاده إننا نرد له جزء من الجميل، ونقول له إننا حبيناه، وبنحبه، وهنفضل نحبه”.

اختتم: “وأمانة لكل اللي يزور ويعدي من جنب باب زويلة أو قبة الغوري، يقرأ على روح طومان باي الفاتحة، زي ما وصى هو بنفسه، تحت المشنقة”.

يُشار إلى أن شخصية طومان باي قدمها الكاتب محمد سليمان عبد المالك، في مسلسل “ممالك النار”ن الذي حقق نجاحًا كبيرًا، وجدلًا واسعًا حول ما يقدمه من معلومات تاريخية.

“ممالك النار” عمل درامي مكون من 14 حلقة، انتهى عرضه بالأمس، تأليف محمد سليمان عبد المالك، إنتاج “جينوميديا”، وبطولة خالد النبوي، رشيد عسّاف، محمود نصر، ياسين بن قمرة، سهير بن عمارة، كنده حنا، عبد المنعم عمايري، وعدد كبير من النجوم.

اللي يقولك #طومان_باي ما كانش مصري، قول له لا ده كان مصري أكتر مني ومنك، إحنا مصريين بالولادة والجنسية، إنما هو كان مصري…

Geplaatst door Mohamed Solaiman op Maandag 9 december 2019

نرشح لك: يوسف زيدان عن “ممالك النار”: لن أشاهده