سبب عدم استلام كامل الوزير مهام وزير النقل إلى الآن

علق الرئيس عبدالفتاح السيسي ، على حادث حريق محطة مصر، الذي راح ضحيته العشرات نهاية فبراير الماضي، قائلًا: “ينفع واحد ياخد استروكس ويروح يركب قطر يبقى صاروخ طاير على الأرض يضيع مجهودنا أولادنا اللي موجودين في المحطة”.

أضاف الرئيس خلال فعاليات الندوة التثقيفية الثلاثين للقوات المسلحة بمركز المنارة الدولي للمؤتمرات، بمناسبة الاحتفال بيوم الشهيد، اليوم الأحد: “أنا بقول الكلام ده لأن مش هنسمح وهنحاسب مش بقسوة لكن بالقانون اللي احنا ارتضينا بيه اللي وافق عليه مجلس الشعب اللي قال اللي بيتعاطى مخدرات يتم إنهاء خدمته فورًا، فده معناه إيه؟ إن التحاليل اللي هنعملها تكون بأمانة وصدق عشان تتنفذ، ومفيش معلش ده عنده أولاد، عشان اللي ماتوا دول عندهم أولاد وأهل زيه”.

أردف أن ذلك القانون سيكون على كل مرفق في مصر، وليس السكة الحديد فقط، لافتًا إلى شائعة تعيين وزير جديد للنقل، وإسناد المهمة لشخص متوفي، قائلًا: “أول لما حصل ده أسندنا المهمة لكامل الوزير فطلعوا إشاعة إننا بنتحايل بقالنا 5 أيام على كامل الوزير وهو رافض”، متابعًا: “هو احنا عندنا في الجيش حد بيتحايل على حد؟”، مستطردًا: “كامل الوزير قال أنا تحت رجلين مصر”.

استطرد السيسي قائلًا إن السبب في عدم تعيين كامل الوزير، رئيس الهيئة الهندسية للقوات المسلحة المصرية وزيرًا للنقل، هو أن مجلس الشعب في إجازة حاليًا، ولتعيينه يجب موافقة البرلمان، مؤكدًا على أن تلك هي الحقيقة، والسبب الرئيسي في عدم استلام “الوزير” لمهام عمله كوزير للنقل.

السيسي

نرشح لك: السيسي: “هقف قدام ربنا معاكم وأحاسبكم”

شاهد: يوم مش عادي في ضيافة الإعلامية إنجي علي