شاشة

الهجوم على تامر أمين بسبب حملة “خليها تصدي”

مهاجمة تامر أمين بسبب حملة خليها تصدي

مهاجمة تامر أمين بسبب حملة خليها تصدي

إسلام سيد

رد الإعلامي تامر أمين على الهجوم الشديد الذي تعرض له من قبل مؤيدي حملة “خليها تصدي”، بسبب حديثه عن العاملين بمعارض السيارات، وكيف أن الحملة ستؤثر على ظروفهم الاجتماعية.

قال أمين، في حلقة اليوم الأربعاء من برنامج “آخر النهار” المذاع على قناة “النهار”: “أنا اللي جبت ده كله لنفسي.. خير تعمل شر تلقى، قلت أول مرة المصريين يتحركوا، وأول مرة المستهلك يبقى له قرار وورقة ضغط على التاجر عشان يبقى فيه سعر عادل أو مناسب، وذعنا امبارح الأغنية، وجبنا المطرب اللي غنى الأغنية”.

كما عرض “أمين” بعض منشورات الصفحة، إذ كتب أحد الأعضاء موجهاً حديثه إليه: “متأكدين أن حديث الأمس لا ينبع من عقلك وقلبك، لأنه كلام غير منطقي وينحاز للتوكيلات وأصحاب المليارات، أنت تدعو الضحية بأن يستسلم للسارق، لو صعبان عليك عمال المعارض فممكن حضرتك تتبرع لهم بـ5 مليون جنيه، وأظن ده جزء بسيط من أجرك السنوي، وعايز أقولك كلمتين، أنت هتقف أمام ربك بطولك، لا توكيل هينفعك ولا فلوس هتنفعك، ونسيت أقولك: خليها تصدي”.

وعقّب أمين على هذا الكلام قائلا: “أنا مع الحملة، لكن أنا متضامن مع العمال الصغيرين اللي لو –لا قدر الله- أصحاب المعارض قرروا يضحوا، مش هيضحوا بفلوسهم هيضحوا بعمالهم، فأنا قلقان إن بيوت تتقفل”.

نرشح لك: مؤسس حملة “خليها تعنس”: أخاطب الأهالي وليس الفتيات

https://www.e3lam.org/2019/01/29/396619

شاهد: يحدث في مصر في 2019

 

كاتب

إعلام دوت كوم صوت الميديا العربية

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock