السيسي لمحافظ القاهرة: "لازم تبقى عارف كل حاجة عشان ترد"

وجه الرئيس عبد الفتاح السيسي للواء خالد عبد العال، محافظ القاهرة، سؤالًا، أثناء شرح المشاريع المقامة في المناطق العشوائية التي تم تطويرها في الأسمرات، إن كان واثقًا أن المرحلة الثانية الجاري تنفيذها من المشروع سوف تغطي المخطط الأساسي بعمل 46 ألف وحدة سكنية أم لا؟

سأل الرئيس، اليوم السبت، خلال افتتاحه لعدد من المشاريع في الجبل الأصفر، سؤالًا آخر للمحافظ، “صندوق العشوائيات عندك بيجمع كام”، معلقًا: “تعرف؟ ما تعرفش”، أضاف: “دخل المحافظة كام؟”، فلم يجب المحافظ فقال له: “تصدق بالله أنا عارف دخل مصر بالحتة”، مؤكدًا على ضرورة حرصه كمسؤول على معرفة إجابة كل سؤال.

نرشح لك: السيسي بسبب “غسالة”: “غادة والي مش عاوزة تصرف”

أوضح السيسي قائلًا: “أنا مقصدش حاجة، بس إنت هتقعد مع مواطنين وهتتكلم معاهم، فلازم تبقى عارف كل حاجة عشان ترد، لازم أقولهم بصرف كذا والدولة بتعمل كذا وده أقصى حاجة عندنا”، لافتًا إلى أنه لو لم يفعل ذلك سيتم خداعه، مؤكدًا: “عشان محدش يجي يقولي كلام مش حقيقي، لا بد إن المسؤول يكون عنده سياق يتكلم فيه بوظيفته، ويقول معايا كذا وكذا، لأن ده من ضمن مكملات الوظيفة، خاصة ما حدث من غضب الناس في 2011، لعدم وجود سياق للحديث مع الناس في واقعهم”.

نرشح لك: السيسي عن وزير الكهرباء: “الدكتور شاكر بقى صعب جدًا”

أكد الرئيس أنه لا يقصد بالمثال محافظ القاهرة تحديدًا، لكنه يوجه حديثه لكافة المسؤولين، للحفاظ على مصداقيتهم لدى المواطنين، لحمايتهم من الخداع والتضليل.

نرشح لك: السيسي: اكتشفنا 11 مليون مواطن “بعافية” في المسح الطبي

نرشح لك: السيسي للإعلام: “راعو وزن ضيوفكم عامل إزاي”

نرشح لك: السيسي ممازحًا مدبولي: ممنوع زيادة وزن الوزراء

السيسي ممازحًا مدبولي: ممنوع زيادة وزن الوزراء