كيف ساند المشاهير حازم إمام في أزمته مع مرتضى منصور؟

ساند عدد كبير من نجوم الكرة والمشاهير، حازم إمام، لاعب نادي الزمالك السابق، وعضو اتحاد الكرة المصري، على خلفية شطب مرتضى منصور، رئيس نادي الزمالك، عضوية الثعلب الصغير من القلعة البيضاء، مساء اليوم الإثنين.

وجه المشاهير عبر حساباتهم الشخصية على مواقع التواصل الاجتماعي، رسائل دعم إلى حازم إمام، يرصد “إعلام دوت أورج“أبرز تلك الرسائل فيما يلي:

محمد أبو تريكة، لاعب الأهلي السابق

“حازم إمام تحتاج كتب ومجلدات لتحكي عنه وعن أخلاقه، ومدى عشقه لنادي الزمالك، الأساطير لا تُلغي عضويتها بل هي خالدة في عقول وقلوب الجميع، وستبقى عائلة إمام رمز لكل معاني الحب والاحترام والأخلاق”.

الإعلامي شريف عامر

“كان الملك الفرعون يشطب اسم الفرعون الذي سبقه من على أعمدة المعابد و المسلات و يكتب اسمه، تمر الأعوام . . آلاف الأعوام .. و يقف الزائر ليسمع قصة الفرعون بوصفه السارق للأثر، و يسمع قصة الفرعون صاحب الأثر، التاريخ المزور حتى لو منقوش على الحجر لا يصمد أو يبقى”.

أحمد حسام ميدو، لاعب الزمالك السابق

“ولا يستطيع لأحد إيقاف عضوية حازم إمام!!”.

محمود فايز، المدرب المساعد للجهاز الفني للمنتخب الوطني السابق

“حازم محمد يحيى الحرية إمام… بس خلاص”.

الفنان نبيل الحلفاوي

“شطب حازم إمام؟!، ده إحنا لما كنا بنضرب المثل في الأخلاق والموهبة.. كنا بنقول أبو جريشة والخطيب وزيزو ووليد صلاح وإبراهيم يوسف وحمادة إمام وحازم إمام.. ده الواجهة المشرفة المضيئة لنادي الزمالك، ده الأهلاوية كانوا بيشجعوا الأهلي وحازم إمام، ما فيش حبر يقدر يشطب حازم إمام”.

الإعلامي محمد عبد الرحمن

“ظفر المشطوب برقبة الشاطب”.

الملحن عزيز الشافعي

“بس على مر الزمن بنعرف النادي بتاعنا بناس عايشين وناس ماتوا، حفروا بالعرق والجهد تاريخ نادي الزمالك، هما بالنسبة لنا النادي، عايز تكتب ١٠٠ اسم هيبقي وسطهم، عايز ٥٠ اسم هيبقي وسطهم، عايز تكتب ١٠ اسامي هيبقي وسطهم، ولو حتى ٣ اسامي لازم يبقى واحد منهم، كابتن حازم محمد يحيى الحرية إمام”.

الإعلامي فيصل زيدان

“الأستيكة ” تمسح ” ما فوق السطور .. لكنها لا تجرؤ على ما سكن قلوبا فى الصدور !! حازم إمام”.

أحمد حسن، المشرف العام على الكرة بنادي “بيراميدز”

“من السهل أن تقطف الأوراق، ولكن من الصعب أن تقتلع الجذور .. حازم محمد يحيى الحرية إمام، تاريخ يستحي القلم ألا يسجل اسمه بحروف من ذهب مع العظماء وصانعي الفرح، والتاريخ لا ينسى من صنعوه”.

الإعلامي إسلام الشاطر

“الحب في القلوب مش في الورق والكارنيهات”.

سيد معوض، لاعب النادي الأهلي

“إنك تبقى أهلاوي وبتعشق الأهلي وفي نفس الوقت بتحب وتعشق أسطورة لنادي الزمالك، أكيد هيكون حازم إمام المحترم ابن الغالي حمادة إمام”.

الفنان محمود البزاوي

“تاريخ وبطولات الزمالك عنوانها حازم محمد يحيى الحرية إمام .. اللي عضويته هي حب الجمهور ودي حاجة عمرها ما هاتتشطب، حازم إمام”.

الإعلامي إبراهيم عبد الجواد

“موقف زي ده هيخلي الناس كلها والأسطورة حازم إمام يعرف غلاوته ومحبته في قلوب الناس كلها، وهيخلي رصيده يزيد أكتر وأكتر، عائلة إمام يعنى الزمالك وحازم إمام يعنى بأذن الله رئيس نادي الزمالك إن عاجلاً أم آجلاً”.

الناقد الرياضي حسن المستكاوي

” حازم إمام ابن حمادة إمام اللي اخترع له جمهور الزمالك هتاف .. بص شوف حمادة بيعمل إيه .. وحمادة إمام ابن يحيى إمام حارس الزمالك ومنتخب مصر .. معقول في حد يقدر يشطب ١٠٠ سنة من عمر الزمالك ؟!”.

الإعلامي إبراهيم فايق

“بدل ما يوحد صفوف الزمالك وراه.. وحد جمهور الزمالك ورا حازم إمام.. لازم تعيد حساباتك مرة تانية.. وقت الخلاف لو مش هتطلب دعم ولاد النادي ما تخسرهمش وتخسر جمهورهم.. عن قرار رئيس الزمالك بشطب حازم إمام ومجموعة من رموز الزمالك أتحدث”.

حازم إمام يتصدر تويتر