ريهام سعيد: محافظ الإسكندرية "مردش عليا"

هاجمت الإعلامية ريهام سعيد، خلال حلقة أمس من برنامجها “صبايا الخير”، الذي يعرض على قناه النهار، محافظ الإسكندرية الدكتور هاني المسيري، بسبب تجاهله لشكاوى المواطنين، الذي أصدر قرارًا بطردهم من منازلهم، لأنها “مخالفة”،ولم تكن آيلة للسقوط.

وأضافت “مش من الذوق انك ماتردش علي المواطنين”، مستطردة “بالصدفة وأنا في إسكندرية، لقيت ناس بتندهلي وتستنجد بيا، وبتقولي إن المحافظة طردتهم من بيوتهم، وبدأت هدمها لأنها مخالفة، ولما حاولت أكلم المحافظ مردش عليا..بعد محاولات كتير مني”.

وتابعت قائلة “بعد ما بعتله رسالة، رد عليا وقالي إنه مشغول مع الرئيس ومع شخصيات هامة في المجتمع، الأستاذ فاكر نفسه جاي محافظ علشان الناس دي، بس هو غلطان، هو جاي علشان يبقى في وسط مواطنيه مش علشان يقعد في نادي اليخت وفي الاستراحات، ولو الرئيس عرف اللي انت بتعمله ده مش بعيد يشيلك”.

كما وجهت سعيد حديثها للحكومة عن سبب إقحام الدخلية فى فض المظاهرات وفى إخلاء المنازل ، وفى اى عمل يثير الناس ضدهم ، وأكدت انها ضد المقالة اللى نشرت فى المصرى اليوم التى تقول ان الظباط بيلفقوا قضايا للناس ، وقالت “لا أنا شوفت ان الظابط بيتعامل مع الناس فى منتهى الأدب، وضد إخلاء المنازل، ياريت الحكومة مش تخلى الظابط يواجه المواطن مش الظابط اللى طنش على الترخيص ومش الظابط اللى خلى المبانى تطلع “.

اقرأ أيضًا:

 ويكيليكس : كيف إستردت سوني 4 ملايين جنيه من الحياة   

 كارول سماحة في انتظار مولودها الأول   

 يحدث في مصر.. سيلفي مع حرامي في قنا   

 رولا خرسا: أنا أؤيد الداخلية   

 نجمات البيانات الصحفية : أخبار كتير إنجاز مفيش   

 أحدث فتوى: مشاهدة برنامج إسلام بحيري لا تجوز 

تابعونا عبر تويتر من هنا

تابعونا عبر الفيس بوك من هنا