القرموطي يرد على تحريم أكل المسيحيين بـ"العسل الجبن القريش"

نورا مجدي

افتتح الإعلامي جابر القرموطي حلقة اليوم الأربعاء من برنامج “آخر النهار”، بتناول العسل والجبن القريش والحلاوة والزيتون على الهواء مباشرة.

وبرر “القرموطي” خلال تقديمه لحلقة اليوم الأربعاء، من البرنامج المذاع على شاشة النهار، ذلك الظهور، بأن هذه المنتجات من إنتاج بعض الأديرة المسيحية، وتناولها على الهواء ردًا منه على واقعة قتل القس سمعان وما بدر من أحد الأشخاص الذي حرم تناول الطعام الذي ينتجه المسيحيون.

تابع قائلًا: “فكرة إن ده مسيحي وده مسلم بلاش تشغل دماغنا كتير، وأنا بعد ما سمعت موضوع الأكل ده عجبني ودورت على أكل الناس دي اللي بيتباع في الكنائس”، وقام بعرض “عسل” من إنتاج مناحل دير العذراء، معلقا: “اللي عمل العسل ده عامله بإخلاص وضمير”.

كما قام بتناول الحلاوة الطحينية من إنتاج دير مارمينا العجايبي بمريوط والجبن من إنتاج دير الأنبا بيشوي بوادي النطرون، واختتم “عرضه” بالزيتون من إنتاج دير مارجرجس بالمنصورة، معلقا: “في تحريم إنك تاكل من أكل المسيحيين، طب أنا هاكل ومش عارف اللي حرم ده بيشوفني دلوقتي ولا لا” ووجه سخرية إلى من يُروجون هذا الأمر، مؤكدًا أن تلك الأفكار تسمم عقول البشر.

في السياق نفسه قال “القرموطي” إن المسيحيين من أفضل الأشخاص في التعامل وذكر عدة أمثلة لبعض المسيحيين الذين يُشهد لهم بحسن التعامل مثل نجيب ساويرس وألبرت شفيق الذي كان له الفضل في دخول القرموطي لمجال الإعلام، واختتم فقرته قائلًا: “مفيش فرق بين المسلم والمسيحي، ده عنده أخلاق ومبادئ وده عنده أخلاق ومبادئ”.

https://www.facebook.com/alnahareg/videos/1659664757449690/