ماذا قال جار شيخ الأزهر القبطي عنه؟ - E3lam.Com

وليد أبو عميرة

قال مواطن مصري يدعى الدكتور منير جرجس، من محافظة الأقصر، إنه يحب فضيلة الإمام الأكبر الدكتور أحمد الطيب شيخ الأزهر جدا، موضحا أنه أحد جيرانه حيث إنه يسكن بجوار منزل والده.

أشاد “جرجس” في مداخلة هاتفية مساء اليوم الجمعة مع الكاتب الصحفي مصطفى بكري، مقدم برنامج “حقائق وأسرار” الذي يبث على قناة “صدى البلد” بكلمة الدكتور أحمد الطيب التي قالها اليوم خلال حفل استقبال بابا الفاتيكان البابا فرنسيس، الذي يزور مصر اليوم في زيارة سلام تاريخية.

قال جار الشيخ الطيب: “أنا مسيحي أهو وبحب شيخ الأزهر جدا، ده إنسان متواضع، ولما بينزل البلد عندنا لأهله بالأقصر، بيجي يقعد معانا وما بيتكبرش على حد، وبيساعد كل الناس هنا، ده أبوه مربيني وكان زي أبويا، وبكيتش على حد في حياتي، غير على اتنين، أبو الشيخ الطيب لما مات، وعلى البابا شنودة لما مات”.
تابع الطبيب قائلًا عن شيخ الأزهر: “ده بقى شيخ الأزهر، ولسه ساكن في شقة إيجار بالقاهرة، شايفين التواضع، وأنا مش عارف الناس اللي بتطلع تهاجم الأزهر دي بتهاجمه إزاي، هوا إحنا نسينا مين الأزهر ولا أيه، ده الأزهر ده خرج ملايين، في منهم ناس بقيت روؤساء دول”.
فيما استنكر “جرجس” هجوم البعض على شيخ الأزهر متسائلًا: “هو إحنا نسينا مين الأزهر ولا إيه”، مؤكدًا أنه أخرج رؤساءً للدول.