مصطفى حمدي يكتب: السبع خطايا في دراما رمضان (فطروني 2)

1- “خطيئة القيصر” مازال يوسف الشريف مصرا على “الأمركة” ، الفرق شاسع بين مسلسل “خواجاتي” الصورة والتقنية ، وبين الإصرار على انتزاع هوية الحدث ومصداقيته بتفاصيل لا يمكن أن يصدقها المشاهد ، سجن أقرب الى سجون المسلسل الشهير prison break ، ملابس المساجين الامريكاني ، أنا مش مصدقك يايوسف ، احنا مش في دبي ياحبيبي ، انا كده مش هفوت التراويح عشان مسلسلك فعلا .

2- “خطيئة الزعيم” بعد مشاهدة اول حلقتين من مسلسل “مأمون وشركاه” ، مكسوف أسأل : متى يعتزل الزعيم ؟

3- “خطيئة دافنشي” الى متى يصر خالد الصاوي على التعاون مع المؤلف محمد الحناوي ؟ الرجل استهلك مالديه من حواديت تمنح الصاوي مساحة أكبر لارتداء البواريك والبوستيجات .

4- “خطيئة مشاهد” رامز جلال مش عاجبك ، متتفرجش عليه ، رامز الوحيد القادر على الاستمرار واجبارك على مشاهدته وسط الاتهامات بالسخافة والسذاجة وفبركة المقالب ، المقلب متفبرك وبتتفرج عليه يبقى حضرتك زي اللي قالوله مراتك بتخونك مع الكهربائي فرد : فشر مش كهربائي ده مهندس كهربا .

5- “خطيئة غادة عادل” لو كل المحاميات في مصر يمتلكن هذه النظرات الثاقبة والحواجب المرفوعة والردح والشرشحة لوكلاء النيابة مكانش في مظلوم اترمى في سجن ، والله العظيم احنا مش في دبي .

6- “خطيئة فضة” سوسن بدر تستحق بلا منافس لقب أول صعيدية تظهر بالبوتكس والفيلر والفول ميكب في التاريخ ، هذه “الكبيرة” برعاية جيفانشي .

7- “خطيئة الملك” أن تكون غائبا حاضرا خير من أن تكون حاضرا ومحدش فاهم انت بتعمل إيه !

نرشح لك

مصطفى حمدي يكتب: قواعد “الريموت” الأربعون (فطروني 1)

تفاصيل الدورة الثانية لمهرجان “إعلام.أورج” رمضان 2016

بالساعة والدقيقة.. مواعيد مسلسلات رمضان 2016

شارك واختار من النجم الأفضل في إعلان فودافون رمضان ٢٠١٦؟ اضغط هنـــا

بنر الابلكيشن